Stefan

    Hej, jag går på folkhögskola nu för att ta o fixa att jag missade gymnasiet och halva nionde klass på grund av att jag flyttade utomlands. Jag vill komma in på kriminologi programmet efter 3 år på folkhögskolan, hur gör jag det? Och är det ens möjligt eftersom jag har så lite skola klar just nu?

    • : Tyvärr BF kvoten är så sällan hög antagning för populära utbildningar att du bör satsar på högskoleprovet. Alla kan inte få högsta studieomdöme att du bör funderar noga på annan bana.
    • Anna : Tack G. för din kommentar. Det stämmer att alla kan inte få högsta studieomdöme. Man ska göra sitt bästa när man studerar. Mer kan man inte göra. Att göra högskoleprovet är ett bra råd. HP kan man göra 2 ggr./året. OBS! anmälningsperiod till HP är numera kort, bara cirka 2 veckor, så det gäller att inte missa anmäla sig till högskoleprovet.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Stefan;

    alla Behöriga sökande konkurrerar om plats på en högskoleutbildning; Obehöriga kan söka men de kommer inte antas utan får svar OBEHÖRIG. Du måste alltså bli Behörig; vilken behörighet som krävs? Jo, Grundläggande behörighet och ofta även godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (eller i två små kurser 1a1 och 1a2).
    Du kan t.ex titta på en relevant utbildning - Kriminalprogrammet i kriminologi på Lunds Universitet.

    För att bli behörig till högskola på en folkhögskola behöver du få ut OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. om du först läser upp till grundskolekompetens, sök sedan till en Allmän kurs på en folkhögskola. Studierna på en Allmän kurs tar 3 år att läsa (på heltid) - precis lika lång tid som utbildning på gymnasiala program (nationella svenska gymnasiala utbildningar). Särskild behörighet behöver du få i första hand i Samhällskunskap 1b men det är bra att även få med matematik 2-godkänt betyg och det skadar inte heller att läsa så mycket engelska som möjligt.

    Du frågar om det är möjligt för dig att komma in på kriminologiprogrammet... du är ung och har många möjligheter, är mitt svar. Kan inte lova att du garanterat kommer in på kriminologiprogrammet men om det är ditt mål då ska du givetvis jobba och kämpa. Lycka till!
    Hälsningar
    D: