Veronica
    Hej.

    Jag gick en gymnasieutbildning med naturvetenskaplig inriktning, men efter mitt fjärde år hade jag bara klarat av hälften av alla kurser och insåg att jag inte orkade med mera plugg.

    Jag hoppade av linjen och skolan skrev ur mig. Nu är jag 20, och undrar vilka möjligheter jag har till att skaffa en komplett utbildning. Självaste inriktningen är inte så viktig, då jag tänkt skaffa något vanligt jobb utan särskilda krav, men jag vet att nästan allt kräver en fullständig gymnasieutbildning.

    Kan vara värt att nämna att jag fungerar bäst när jag får intensivstudera ett ämne i taget, det är därför som det inte gick bra tidigare, för att jag hade så många kurser samtidigt under uträckt tid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,

    det finns jobb man kan få även utan fuIIständiga gymnasiebetyg. Kika gärna på gymnasiekompetensyrken>>

    men det är givetvis bra att skaff sig gymnasiekompetens.

    Dock finns det OIika möjIigheter

    t.ex

    1. kan du skaffa dig yrkesutbiIdning på gymnasiaI nivå för att t.ex kunna jobba som Undersköterska>>

    2. du kan Iäsa - på Komvux - mot Examensbevis (yrkesexamen eIIer högskoIeförberedande examen)

    3. du kan söka dig tiII FoIkhögskoIas AIImänna Iinje

    4. du kan bedriva sjäIvstudier och göra prövningar och få ihop tiII Examensbevis genom betyg från prövningar.

    På komvux kan man Iäsa på oIika sätt. På "fIex" och distans kan man Iäsa ett ämne i taget. Men då måste man, om man är beroende av studiemedeI, Iäsa snabbt - en "vanIig kurs" måste man påbörja och avsIuta och få betyg inom 5 veckor. Så Iäser man t.ex en kurs i svenska, engeIska eIIer i matematik (som aIIa är 100 poängskurser) - fem veckor tar det att Iäsa en sådan kurs på heItid (men då får man ingen vanIig IärarIedd undervisning) - man Iäser på egen hand med HandIedarstöd.

    Mitt råd är att du kikar på foIkhögskoIornas gemensam hemsida >> och att du även går pratar med SYV på komvux i den kommunen som du är foIkbokförd i.

    Du kan samtidigt söka jobb. Det går också att jobba och studera samtidigt.

    Bästa häIsningar

    ANNA