Elin

    Hejsan! Jag är utbildad personalvetare (Mittuniversitetet) men har sedan jag arbetde med praktikelever under min VFU på en HR-avdelning börjat tänka mer och mer på SYV-yrket. Jag vill helt enkelt sadla om! Jag sökte till det överbryggande kursprogrammet till SYV (Umeå universitet) men kom dessvärre inte in. Valde då att tacka ja till Pedagogik A (Umeå universitet) istället. Jag tänker givetvis söka det överbryggande kursprogrammet nästa vår också, men undrar - vilken/vilka, för en SYV, relevanta kurser bör jag läsa till hösten? Ska tillägga att jag har 90 hp psykologi, 60 hp sociologi samt intervjuteknik i bagaget. Tänker att jag kanske kan gå som obehörig men med motsvarande utbildning om jag läser till pedagogiken (nu i vår) och även i höst. För att gardera mig om jag inte kommer in på överbryggande kurser till SYV det vill säga. Så min fråga är alltså - vilka kurser bör jag läsa till (om det är möjligt) och kommer jag att ha chans till jobb som SYV inom skola/sfi osv utan att ha en examen från programmet? Hur ska jag göra? Hejsvejs!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Studie-& yrkesvägledare är ett av de många yrke där det ej finns absoluta krav på exakt utbildning utan arbetsgivaren får anställa vem hen vill/ sök därför syv-tjänsterna redan nu; examen som SYV kan man dock endast få via Syv-programmet.

    Studie- och yrkesvägledare