Elin

    Hej, jag går första året på gymnasiet linje natur och ska nu välja inriktning och individuellt val inför åk 2. Jag har bestämt mig för att välja natur-samhäll då den innefattar frågor som intresserar mig och då det är det enda sättet att komma undan kemi. Jag vill välja biologi 2 av kemi/fysik/biologi. Inom samhällsinriktningen på natur är dock matematik 4 inte obligatoriskt. Jag vill fortsätta läsa matte men samtidigt gillar jag också spanska. Spanska 4 måste jag ävenså då välja som individuellt val för att fortsätta läsa språk. Jag måste alltså välja mellan någon av dessa två kurser, eller finns det en möjlighet att kunna läsa båda kurserna? Till 3an sen, vad är det jag väljer då, hur många kurser? Jag vet att vill läsa engelska 7 för att få merit men kan jag göra det om jag valt spanska 4? Är även inne på matte 5, får se hur det blir. Kan jag få ihop det så att jag kan läsa matematik 4, spanska 4, engelska 7 och möjligtvis matematik 5, trots att jag väljer natur-samhäll? Känner inte att jag har riktigt koll på hur många kurser jag kan välja och hur det ligger till med merit. Egentligen skulle jag vilja säga att jag vill gå natur-natur fast utan kemi. Hur kan jag efterlikna natur-natur utbildningen fast utan kemi så mycket som möjligt när jag väljer natur-samhäll? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Elin!
    Kika gärna på Programplan för NA >>.
    Vilka kurser som är möjliga att välja på just din skola, vet vi inte här på Fråga syv, utan du måste "ta" det med syv på just din skola. Jag kan berätta för dig vad som man Får göra, för att uppnå kraven för examensbevis, men om två kurser som du vill läsa går på just din skola samtidigt - och du kan ju inte klona dig - då blir det ett stort problem... Om lärare kommer att fattas som kan undervisa i t.ex Moderna språk - är också ett stort problem... det är ju också tyvärr Lärarbrist... :(
    ___________
    För att skippa läsa kemi2, så måste du välja inriktning "samhälle", det stämmer;

    och i så fall ska du bl a läsa "ett naturvetenskapligt ämne" som t.ex kan vara Fysik 2 eller Biologi 2.
    Du måste vidare läsa (sammanlagt, under 3 år på gymnasiet) 300 poäng Programfördjupningar och i Programplanen på NA /länk ovan/ ser du en Lista på vilka kurser som får läsas som programfördjupande men vilka kurser som just din skola kan erbjuda, måste du fråga på skolan.
    Hur kurserna fördelas på årskurserna på gymnasiet, är också upp till just gymnasieskolan, det beslutas inte centralt, utan på varje skola.

    Sedan läser alla elever på alla nationella program även 200 poäng inom Individuellt val. Här får man läsa vilka kurser som helst, oberoende av vilket program man läser; men återigen begränsas din valmöjlighet av vad just din skola kan erbjuda.

    En elev på NA-programmet får inom Programfördjupningen läsa Eng 7, Matematik 4 eller 5 och kurser i Moderna språk.
    Mitt förslag är att du som Inriktningskurs väljer - fysik 2 eller biologi 2; inom programfördjupningen Eng 7, Matematik 4 och Moderna språk 4.
    Då kan du inom individuellt val välja - t.ex Matematik 5 och ännu en kurs... av de kurser som din skola kan erbjuda.