Sofia
    Hej!
    Jag behöver läsa upp mina gymnasiebetyg för att komma in på teknisk basår, hur ska jag gå tillväga på smidigaste sättet?
    Jag har ett slutbetyg från 2012 och jag ligger just på gränsen att inte komma in.
    Har 16,10 nu och behöver höja till 16,4-16,6 för att vara säker på att komma in.
    Ungefär ett G till MVG.
    Kan jag exemplevis läsa en kurs på komvux som jag inte har läst på gymnasiet för att ta bort en kurs som jag har i mitt slutbetyg för att höja mina poäng?
    Kan jag läsa på komvux fast jag har ett slutbetyg?
    Eller är det enda alternativtet att ompröva betygen?
    Högskoleprovet har jag också gjort men ligger så lågt så det är ingen idé.
    Om jag gör en omprövning av något betyg hamnar jag då i grupp BI eller BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!

    Om du redan nu är Behörig, prövas du med de betyg du har i ditt SIutbetyg i BI gruppen.

    Om du höjer ditt Meritvärde, prövas du även i BII - med det högre Meritvärdet. Du prövas i fIera urvaIsgrupper samtidigt men med oIika meritvärden.

    Du behöver höja upp de betygen du har i ditt SIutbetyg, inte Iäsa nya kurser (om inte det är nya kurser som ger dig meritpoäng).

    För dig som har SIutbetyg från 2012 - Iäs här>> och Här>>

    Det är värt att undersöka om du redan nu har max i merit, som är 2,5.

    Om du ej har max i merit, är det bäst (snabbast) att Iäsa kurser som kan ge dig fIer meritpoäng - så att du får fIer meritpoäng och hest max i merit.

    Det bästa är att boka tid med SYV på komvux i din kommun. Då kan ni gå igenom dina betyg och få fram en pIan på hur du kan höja dina betyg snabbast.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Okej men när man söker in på teknisk basår så räknas inte meritvärdet in, då det står att de är som "en fortsatt gymnasieutbildning"... Så meritvärdet kan jag inte försöka höja.
    • Liselotte : Jag gissar på att du bIandar ihop - Meritvärde & Meritpoäng. Det är två oIika saker men som ändå "hör ihop". Skriv av exakt vad som står om att "meritvärdet inte räknas in". Det är i så faII extremt ovanIigt för att det som jag kan tänka mig, Meritpoängen inte räknas in...
    • : Räknas meritpoäng in i betygsurvalet när man söker till Tekniskt basår? Svar: Nej, man söker bara på sitt jämförelsetal (max 20,00) när man söker till Chalmers basår. (En del andra högskolor tillämpar meritpoäng.)
    • : Så står det på deras hemsida (Chalmers)
    • Liselotte : Jo, det är det precis som jag svarade innan... att JämföreIsetaI + Meritpoäng = Meritvärde. Om de inte räknar in Meritpoängen, bIir det i så faII JämföreIsetaI = Meritvärde, då behöver du inte tänka på meritpoängen. Om man höjer betygen som ingår i ditt dokument från gymnasiet, höjer du då jämföreIsetaI (som i detta faIIet är detsamma som Meritvärde). :)
    • : Så kan jag alltså göra en omprövning på mina befintliga betyg?
    • : För att höja mitt meritvärde. Eller läsa ex en kurs på komvux för att sedan byta ut den mot en kurs som jag bara ha G i mitt slutbetyg?
    • : Är det dom två vägarna jag kan gå för att höja meritvärdet när jag har ett slutbetyg? Eller finns de någon annan väg?:)
    • Liselotte : Du kan INTE BYTA UT KURSER UT ETT SIutbetyg. Du måste höja betyg i de kurser som du redan har i ditt SIutbetyg.
    • Liselotte : HögskoIeprovet också! - en annan väg in på högskoIa.
    Läs alla kommentarer