Heidi
    Hej
    Jag är 37 år, gymnasieutbildning utomlands (dåliga betyg) och en lärarutbildning i Sverige.
    Jag vill bredda min kompetens inom ledarskap, organisation och dyl. Och har nu sökt in 2 ggr till olika distans kurser och utbildningar. Men jag kommer aldrig in. Jag hamnar på reserv 100-600 inom alla. Hur ska jag göra för att öka mina chanser att studera vidare?
    Tacksam för svar
    /Heidi

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Heidi,
    om det är utbildningar på högskolenivå, som du vill komma in på - då kan du genom att göra Högskoleprovet, "hamna" i ännu en urvalsgrupp - HP-urvalet.

    Du kan också se om Alternativt Urval öppnas på någon av de utbildningar som du är intresserad av. AU-urval beslutar varje lärosäte om - inför varje antagningsomgång, om de ska ha eller inte.
    Om AU-urval görs, tar de hänsyn även till tidigare högskolestudier, motivation, arbetslivserfarenhet mm.

    Du skriver att du har lärarutbildning i bagaget; jobbar du som lärare nu? I så fall kan speciella projekt och utbildningar för Lärare, kanske som kan bli aktuella - t.ex Rektorsprogrammet (lärare som vidareutbildar sig till rektorer). Du får gärna berätta vad du jobbar med idag. Då blir det lättare att svara på din fråga.Du får också gärna berätta vad ditt mål är - vilket jobb vill du få efter ledarskapsutbildningen. Detta också för att lättare kunna ge tips och råd.

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Tack för svar. Jag jobbar som lärare idag, på både låg- och mellanstadiet. Men vidare tänker jag att jag vill jobba med skolutveckling på en bredare nivå. Kanske biträdande rektor? Kanske någon typ av handledare till? Jag älskar skolväsendet men vill mer och mer bort från den undervisande delen. De distans kurser jag har sökt är på universitet. Ex. Konflikter i arbetslivet (su) arbetsrätt (su) Tacksam för svar.

    • Anna : Att man ha gått vissa kurser kan inte garantera att man får jobb som t.ex Biträdande rektor, tyvärr. När man söker jobb som rektor, eller bitr.rektor värdesätts mångårig arbetslivserfarenhet, i första hand, är min erfarenhet.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Julias förslag om att göra högskoleprovet tycker jag är mycket bra. Gör HP så många ggr du hinner och orkar.

    Ang. få jobb som rektor eller bitr.rektor - kika gärna på vad arbetsgivare efterfrågar i annonser om sådana jobb. Exempelvis kan det stå i info om tjänsten som bitr.rektor: "Det är meriterande att ha kunskap om IST Administration och schemaläggning. Körkort är ett krav".

    Om du vill fortsätta jobba inom skolväsendet, men inte med just Undervisning, så kanske du kan söka jobb som Schemaläggare; Praktiksamordnare; studiecoach; utbildningsadministratör.

    Kasta gärna ett öga på Skolyrken på Framtid.se