Bayan
    Hej!
    Jag heter Bayan och är 22 år gammal.
    Jag läser sas gy 1 och engelska 2.
    Min dröm är att studera apotekareprogrammet i universitetet men jag har fick inge certificate i gymnasiet jag studerade bara två år i gymnasiet men det sista året kunde jag inte studera det.
    Så jag måste studera matematik, fysik och kemi för att kunna gå till universitetet. Vad rekommenderar du mig att studera dem på kort tid? Var ska jag börja? Jag är väldigt vilse.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bayan,
    det är viktigt att skaffa sig en Bra Grund i svenska språket; eftersom det mesta av undervisningen kommer att ske på svenska. Men även engelska är viktigt att kunna tillräckligt bra: detta både för att få Behörighet till universitetsstudier men också för att en del texter som man läser på apotekarprogrammet lär bli på engelska, kan jag tänka mig; sedan behöver man också kunna engelska för att kommunicera med människor som inte kan svenska, vilket man lär behöva både under utbildningen och sedan när man arbetar.
    ****
    Inom fysik, kemi och biologi behöver du få godkända betyg i kurser på nivå 2 (andra kurser på gymnasienivå i de ämnena) och i matematik behöver du - för behörighet till apotekarprogrammet - få godkänt betyg i matematik 4. Innehåll i den kursen kan du se på Matteboken.se/lektioner/matte-4

    Hur snabbt du kan skaffa dig alla nödvändiga förkunskaper beror på olika saker:
    - vilka förkunskaper du har idag;

    - hur stor motivation och studieförmåga du har;

    - hur mycket tid har du lust & möjlighet att lägga på dina studier.

    Sedan är det också viktigt att inte överanstränga sig; man kan bli sjuk av att läsa För Mycket, vilket är ju inte alls bra! Som man säger på svenska "lagom är bäst" - vilket stämmer ofta... Det får, helt enkelt, ta den tid det tar för dig att bli behörig till apotekarprogrammet, tycker jag.
    ***
    Om du kan tänka dig att ta en kortare väg och bli Apotekstekniker >> i stället - så är det utbildning inom yrkeshögskola, se gärna - Info om yh-utbildningar till Apotekstekniker.