Mna
    Hej!
    Jag är en Matte-NO lärare (pedagogik och lärarutbildning) men jag har bestämt mig att jobba som Apputvecklare/Systemutvecklare och behöver svar för några frågor:

    Jag vet inte vilken kurser/utbildning kan hjälpa mig att bli en behörig utvecklare.

    Hur många månader/år behöver jag?!

    Vilka ämne ingår i denna utbildning?!

    Kan man plugga efter jobbet, alltså eftermiddag/kväll?!

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mna,
    ang. yrket Apputvecklare >> - man kan t.ex läsa en Yrkeshögskoleutbildning inom programmering som oftast är 1 till 2 år lång. Det finns även specifika utbildningar inom några ämnen, bland annat för utveckling av mobila applikationer eller webbapplikationer. Se gärna exempel på relevanta yrkeshögskoleutbildningar:

    Mobilapputvecklare
    yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/mobilapputvecklare-sti

    Apputvecklare-inom-sharepoint-stockholm
    utbildning/ec-utbildning/apputvecklare-inom-sharepoint-ecutbildning-stockholm

    Internet-of-things-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/internet-of-things-utvecklare

    Du kan kika också på några andra yh-utbildningar, om du vill: Programutvecklare Java >>, Webbutvecklare >>, Ux-designer >>, Dataspelsutvecklare-3d-grafik, Front-end-utvecklare, Spelprogrammerare, Javautvecklare, Mjukvarutestare.

    ang. läsa till systemutvecklare >> - utbildningen innehåller oftast mer ekonomi, informationsteknik och projektledning än utbildning till apputvecklare. Systemutvecklarutbildningar är längre än utbildningar till apputvecklare och finns i stället för yrkeshögskola - på högskolenivå. Systemutvecklare har oftast en högskoleutbildning med datainriktning, till exempel en systemvetenskaplig utbildning eller någon civilingenjörsutbildning med datainriktning. Civilingenjörsutbildningen är att föredra /det är femåriga program på heltid som leder till yrket Civilingenjör/.

    Ang. kombinera studier med arbete
    Kika på distans-utbildning: yhguiden.se/utbildning/ocellus-information-systems-ab/mobila-system-och-git-geografisk-informationsteknologi.
    Hela utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och i slutet av januari 2019 kommer nya yh och nya starter på de "gamla" yh, beviljas och då kommer de mot mitten av februari visas på www.yhguiden.se - så kika gärna på den sajten även i februari och längre fram.

    Vad Högskole-/universitetsutbildningar anbeträffar, så kommer man kunna se utbud till start ht-19, när ansökningsperiod börjar i mitten av mars 2019. Vi får hoppas att distans och/eller kvällskurser eller program startar hösten 2019, som passar in på dina önskemål. Högskolornas gemensam sida är www.studera.nu och sida där man gör ansökan till högskoleutbildningar är www.antagning.se
    Tips: ta kontakt med studievägledare på de lärosätena/institutionerna som ligger inom pendlingsavstånd från dig.