Anna
    Hej! Jag gick till gymnasium i Tyskland och gjorde sen ett engelsk högskola examen i filosofi. Jag har också certifikat som liv coach och jobba nu som jobbcoach. Jag väntar att börjar ett distanskurs/vuxenutbildning i pedagogisk ledarskap i maj. Jag vill utveckla mina kompetenser och blir kurator eller familjerådgivare, men helst vill jag inte studera ytterligare tre år för ett socionomexamen. På vilka andra sätt kan jag kvalificera mig för jobbet som kurator? Eller behöver jag studera till socionom?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    Kurator >> tillhör i Sverige inte till de så kallade Legitimationsyrken>> och det står därför arbetsgivaren fritt att anställa vem hen själv vill.

    Allt som oftast föredrar de svenska arbetsgivare att anställa socionomer>>, för att det är en känd utbildning, som "alltid" har funnits och arbetsgivare vet vad de får när de anställer en socionom. Att jobba som kurator är ganska eftertraktat och många socionomer söker kuratorstjänster, och som även har påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet och t o m ganska många och långa påbyggnadsutbildningar och även samtidigt har erfarenhet att arbeta inom socialt arbete i Sverige. Det är, alltså, tyvärr svårt att få jobb som kurator och att du t.ex går utbildning till socionom garanterar tyvärr inte att du kan senare få jobb som kurator.

    Mitt råd är att du söker kortare vikariat, deltidstjänster och andra jobb som är något "mindre attraktiva", till att börja med. Du kan också kontakta alla de ställen där du kan tänka dig vilja arbeta som kurator och anmäla att du är villig att "hoppa in vid behov", t.ex om deras kurator blir sjuk i några veckor... och vi hoppas att du på så sätt kan "få in foten" in i branschen. Om du sedan söker jobb som kurator och kan hänvisa till dina tidigare anställningar som kurator, även om de var korta, på deltid eller om du har jobbat som socialsekreterare>> på socialtjänsten (ett typiskt "första jobb" efter socionomprogrammet) - är det bra meriter som förhoppningsvis kan leda till anställning som kurator.

    Eftersom det är upp till varje enskild arbetsgivare, som kan tänka på många olika sätt... så är det i prindip omöjligt att ge svar på din fråga, tyvärr.

    När du söker Kuratorstjänster som är på heltid, tillsvidare /"fastanställning"/, konkurrerar du med många socionomer med påbyggnadsutbildningar och som även har mångårig erfarenhet av att arbeta som kurator... och chanserna är i så fall små att få jobbet. Jag avråder inte från att söka de tjänsterna. Jag säger  bara att chanserna är små att få ett sådant jobb.

    Du får gärna fråga på arbetsförmedlingen, vad de tycker. Prata med några arbetsvägledare. Ta också gärna kontakt med studievägledare på socionomprogrammen runt om i Sverige och hör med dem. Du kan även försöka få svar från personalavdelningar i de organisationer där du vill söka jobb som kurator. Tyvärr så tror jag att risken är stor att överallt svarar dem att man söker på de meriter man har, och sedan väljer arbetsgivaren vem hem själv vill anställa och att de ej kan redogöra för vem en arbetsgivare kommer att välja.

    Jag kan också tipsa om yrkena Arbetsförmedlare>> och Utredare>>, t.ex utredare på försäkringskassan>> eller civilutredare hos polisen>>. Du kan också se om du vill söka tjänster på andra myndigheter som t.ex Migrationsverket.

    Du kan också kontakta (för att berätta vem du är och vilken sort jobb du söker) personalvdelningar på alla de organisationer, inklusive kommuner - där du vill jobba och fråga om de kanske har kortare vikariat eller behov av att anställa "medarbetare" i några projekt där man i princip gör samma jobb som kuratorer gör på skolorna men där tjänsten heter någonting annat, t.ex just "medarbetare i ett projekt".

    Anna SYV

    Hej! Jag tänkte om detta. Visst går mina tanker långsiktig, jag hoppas ju inte att söka till Kurator med mina kompetenser just nu. Jag vill ju hitta utbildningar som leder mig i rätt håll för att kvalificera mig till Kurator om några år. Nu har jag förstått att vara socionom med påbyggningsutbildningar är bäst för att öka chansen att får jobb som Kurator, eller hur? Jag tänka att forsätta jobba och utveckla mina kompetenser samtidig, så tipsen om yrkerna är jätte bra för mig.

    Ofta står dock i annonserna att de krävs socionomutbildning eller motsvarande. Vad kunde vara motsvarande till socionom tror du?

    Hoppas att det är okej att fråga vidare....

    Mvh, Anna

    • Anna : Det är helt OK att fråga! :) Vad "motsvarande" till socionom är - är det upp till arbetsgivare att bestämma. T.ex kan det vara att man har arbetat som kurator i många år, anställd för 20 år sedan... och hade då någon pedagogisk eller beteendevetenskaplig utbildning eller var utbildad sjuksköterska ... det finns exempel på det, men att man genom kombination av utbildning och arbetslivserfarenhet bedöms motsvara den kompetensen som arbetsgivaren efterfrågar.
    • Anna : Vill man ha SVAR från oss, är det alltid bästa att skriva EN FRÅGA, eller en kommentar. För att andra SVAR - kollar vi ju egentligen inte - för att det är våra SYV-kollegor som skriver svaren... och det är inte vår uppgift att kolla vad de svarar. Var och en ansvarar själv för vad man svarar. Det var nu ren tur/slump att jag uppmärksammade ditt "svar". Så - om du vill ha svar från oss, ställ en FRÅGA eller skriv en kommentar. En fråga i första hand... och du kan i din fråga sätta in en länk till din tidigare fråga - så att vi kan gå dit och kolla vad som var sagt innan. :)