Hejsan!
    Behörighet till några högskoleutbildningar som är mycket populära och efterfrågade kan du se här http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola

    Till Receptarie behöver man, förutom Grundläggande behörighet, som alltid krävs till alla högskoleutbildningar - även godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Det blir svårt att läsa alla de kurserna på någon annan utbildning än NA, inriktning "naturvetenskap". Möjligen kan man göra det på Teknikprogrammet.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet blir det mycket svårt. Jag säger inte Omöjligt men näst intill.
    I så fall är det bättre att läsa Vård/omsorg (ett yrkesprogram) http://www.gymnasieguiden.se/program/VO om man ändå behöver komplettera på Komvux efter gymnasiet. På VO får man ett yrke och har många olika alternativ efter gymnasiet.

    Efter SA är det svårt att få jobb direkt efter gymnasiet - och kommer man inte in på någon eftergymnasial utbildning direkt, så kanske man inte har någon sysselsättning och inga inkomster.

    Till Psykolog är det svårt att komma in - därför att utbildningen är mycket populär och det är i alla fall lägst B-betyg i alla kurser som krävs eller högt resultat på Högskoleprovet.

    Till Socionom är det lättare att komma in, bl a för att det är fler platser på utbildningen.

    Bästa hälsningar
    ANNA