Tabasom
    Skulle säga jag vill komma in på läkarprogrammet, men jag kommer från ett annat land och har inte exakt examen , skulle fråga: hur kan jag klara mina betyg inom komvux, fast jag tycker inte om matte och fysik men de där ämnena och biologi och kemi är viktigaste som är krav att man har bästa betyg. Det är svårt att komma in på betyg. Det år också svårt att komma in på resultat av högskoleprovet, men ändå det ville jag!
    Tack på förhand för era bästa råd till mig, som absolut behöver mycket hjälp!
    • Melina : test
    • Julia : Gick testet bra? :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tabasom!

    Det är bra att du är motiverad och vill komma in på högskola/universitet.

    Ett råd till dig är att satsa på svenska i första hand. Detta på grund av att det är med hjälp av svenska språket som du läser andra ämnen.

    Gör högskoleprovet om du inte redan gjort det. Varje försök kostar 450 kronor och man får göra högskoleprovet hur många gånger som helst.

    Läs gärna om andra yrken inom Hälsa- och sjukvård>>

    Prata också med Studie och yrkesvägledare på Komvux där du läser nu.

    Här>> kan du läsa våra bästa tips om Studieteknik.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    Julia, Studie- och yrkesvägledare (SYV) på Fråga SYV ;)