Coleen
    Hej jag har bott här i Sverige i 5 månader och jag kan inte svenska . Jag går nu i årskurs 9 . Och jag gör nationella prov men jag är inte saker om jag ska få poäng för att gå in i IT gymnasium för att det behöver mycket poäng . Så kan jag komplettera mina poäng efter årskurs 9 eller nej och om jag kan komplettera .hur ..¡¿
    • Jelena :

      Be att få gå om årskurs 9 på grundskolan. Rektor på din grundskola kan bevilja det.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Coleen, det är mycket viktigt att lära sig tillräckligt mycket svenska. Om du gör det bättre genom att stanna ett år till på grundskolan, eller genom att gå på IM på gymnasiet, kan dina lärare ge råd om: de känner dig och nivån på dina kunskaper.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Coleen!
    Jag håller med Mikael och Jelena (du fick svar från Mikael och kommentar från Jelena). Jag tycker också det är viktigt att skaffa sig en ordentlig Grund att stå på, bra Kunskapsgrund. Om det är inom svenska språket som du har bristfälliga kunskaper, då måste du lära dig svenska så pass bra att du kan klara att ha det som undervisningsspråk på gymnasiet.
    Ett annat alternativ är IB-programmet >>, där undervisning är på engelska. Om du har tillräckliga kunskaper i alla andra ämnen, förutom svenska - kanske IB-programmet är rätt alternativ för dig.
    Samtidigt tänker jag så här: om man vill bo och jobba i Sverige, är det mycket viktigt att lära sig så bra svenska i tal och i skrift så fort som möjligt. Men på IB kan man också läsa svenska, fast undervisning i de andra ämnena som matematik, samhällskunskap, fysik, kemi mm. är på engelska.

    Hoppas våra svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till med dina studier och med allt annat!
    Vänligen
    ANNA