SYV-besökare
    Hej, jag märker att eleverna i allt större grad väljer bort moderna språk på grundskolan och på gymnasiet läser så lite som det bara går av de moderna språken. Detta trots Meritpoängen. Vad kan man göra för att motivera elever att läsa moderna språk? Några förslag?
    Tack på förhand!
    Studie- och yrkesvägledare på grundskolan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du nämner själv de fördelar som meritpoängen ger, så jag ska nämna Andra argument som är
    - bredare yrkesval
    - större möjlighet att resa (billigare eller t o m tjäna pengar när man reser)
    - "rikare liv" pga man kommer att ha tillgång till en annan kultur /genom språket/.

    Bredare yrkesval
    det finns ett stort antal yrken där man ej kan vara verksam i, om man inte behärskar ännu enn språk, förutom sitt modersmål; ex. på sådana yrken är
    Kontakttolk och EU-tolk.

    Större möjlighet att resa
    ex. redan på gymnasiet kan man åka på ett utbytesår - t.ex genom ett UHR-projekt Plugga ett år i Europa.