Pershia
    En person som har gymnasieutbildning från Syrien och är klar med svenskan som räknas som gymnasiet , men hon inte har genomgått någon idrott lektion i gymnasiet . Hon vill fortsätta studera inom idrott men hon vill inte att utbildningen tar mycket tid. Hon vill att den ska vara till 2 år. Vilken väg är lättare och snabbare för henne inom idrott och hälsa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    inom idrott och hälsa finns det många olika yrken - t.ex Fysioterapeut>> som det tar 3 år att utbilda sig till på högskola/universitet.

    Till lärare i idrott och hälsa skulle man också hinna utbilda sig inom 3 år - om man ska bli behörig i bara ett ämne, Idrott, men då är det mycket svårt att få en heltidstjänst för att lärare i Sverige på gymnasiet är oftast behöriga i två ämnen och på grundskolan - i tre ämnen. Dessutom finns det ett problem - att man måste ha godkänt betyg i Idrott och hälsa 1 (en gymnasial kurs á 100 poäng = 100 undervisningstimmar). Och det betyget krävs för alla de utbildningar som finns på högskolenivå och som har med "idrott" att göra på ngt. sätt...

    Utan det godkända betyget i idrott och hälsa 1 - är man inte behörig. På komvux finns inte undervisning i idrott. Vad kan man göra? Det finns möjlighet att göra Prövning>> Det kostar 500 kr. och man får skaffa sig kunskaper på egen hand. Läs om prövningar här>>

    Det kanske är en bra början - att skaffa sig godkänt betyg från en gymnasial kurs i Idrott och hälsa 1. Jag förstår att det är svårt att läsa på egen hand och man kanske inte heller har råd att betala 500 kr. Man får inte tillbaka pengarna om man inte får godkänt betyg. Mitt förslag är att fråga på komvux i den kommunen där man är folkbokförd - om komvux kan köpa plats på en gymnasieskola så att personen kan få viss undervisning eller handledning - eller helt enkelt kan delta i lektionerna under ett läsår och i slutet av läsåret få betyg i idrott och hälsa 1.

    Om man läser en 100 poängskurs under 2 terminer - är det ca 12.5 % av heltidsstudier, för dem får man inte Studiemedel - det är för låg studietakt. Det är viktigt att fråga det stället där personen som ska läsa har sin försörjning (om det är Flyktingenheten eller Socialtjänsten... eller ngt annat ställe) - så att det inte uppstår problem sedan med återbetalningskrav. För att om man är "studerande" ska man ta Studiemedel, tycker man... men vid studier på lägre takt än 50% har man ej rätt till Studiemedel. Det kan ibland uppstå lite "knepiga situationer"... tyvärr.

    Titta gärna på andra yrken, som t.ex Dietist>> det tar också 3 år, precis som för Fysioterapeut - att utbilda sig till dietist. Till Dietist behöver man inte godkänt betyg i Idrott och hälsa 1. Särskild behörighet är - Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Alla de kurser finns att läsa på komvux (om inte personen får de värderade till motsvarande svenska kurser - på sin examen från Syrien).

    Inom yrkeshögskolan finns det utbildning till Idrottsmassör>> som pågår under 2 terminer (ett läsår) på halvtid. Den utbildning finns på distans (från Stockholm). till nackdelen hör till att den tar Studerandeavgift. Det är alltså inte en gratis utbildning, utan man måste betala.

    Man kan också få Studiemedel under tiden man läser den kursen. För halvtidsstudier får man tyvärr bara ca 4 000/månaden - om man även lånar pengar. Frågan är då om man kan hitta någon som kan stå för kursavgiften? Den betalas inte på en gång - utan för höst- och vårterminen separat. På skolans egen hemsida står det någonting om "lärlingslön"... så det går kanske att jobba vid sidan av studier.

    Inom område Hälsa&sjukvård finns det över hundra yh>> men jag kan inte se att de har med "idrott" att göra. Det är i dagens läge endast idrottsmassör som direkt har med Idrott att göra inom Yrkeshögskola.

    Tips: kontakta Studievägledare på Gymnastik- och idrottshögskola, se info här>>
    GIH erbjuder ett 2-årigt program, Idrott>> men det är "en del", eller en byggsten - t.ex om man redan har lerarexamen... eller om man ska läsa vidare. Med bara den utbildningen, vet jag inte vad man kan få för jobb, men det kan man fråga Studievalgädaren på GIH.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare