Hej Mansoora!
    Jag är inte helt säker på vad du menar. Du skriver "har betygsresultat på 15 i Meritvärde" - att skola har det... men varje elev har olika betyg och därför olika meritvärde. Är det MEDEL/GENOMSNITT på alla elever? Eller lägsta meritvärde? Eller meritvärde som en elev har, som du känner?

    På gymnasiet måste man ta mer eget ansvar. Lärarna gör sitt bästa men de kan inte "se till" att alla lär sig - om man t.ex. inte vill eller inte kan lära sig någonting. Det är mer egna (självständiga) studier som krävs på gymnasiet och i fall man kommer vidare till eftergymnasial nivå - då är det ännu mer självständiga studier där... så gymnasiet är tänkt som en "övergång" från grundskola, där läraren förklarar mycket på lektionerna och "tjatar" på eleverna att de ska göra sina läxor - till högskola, där man får nästan helt ta eget ansvar och kanske ingen under en hel termin kollar närvaro eller frågar hur det går - men sen ska man klara svåra tentor i slutet av terminen och så kan man "åka ut", vilket en del också gör, tyvärr...
    Så - lärarna och "skolan" är inte helt avgörande utan på varje skola finns det elever som inte klarar kurserna och de som får A-betyg i alla kurser - och det i samma klass med samma lärare. Vissa av oss har lätt för studier och andra har svårt och i vissa fall så kan man inte få höga betyg eller kanske inte ens E i vissa kurser, även om man gör sitt bästa.
    Vilken skola och program/inriktning passar just dig - kan inte jag svara på: jag känner inte dig tillräckligt bra. Jag råder dig prata med SYV på din skola, boka prova-på dag på gymnasiet och läsa på om olika skolor och program.

    Om du vill ha tips/länkar, säg till - så skickar jag över de bästa vi har.
    Mycket info finns på www.gymnasieguiden.se

    Bästa hälsningar
    ANNA