Salam
    Jag är en elev som går i Introduktionsprogrammet, och ska söka gymnasiet i Göteborg. Jag bor i Ronneby i Blekinge, men ska flytta till Göteborg till sommaren. Jag undrar om hur man ska söka gymnasiet i en annan kommen ”Göteborg”. men antagningen stänger i Göteborg den 3 februari 2017. Och i Blekinge den 15 feb 2017. Jag vet inte hur jag ska göra och vilket är bästa sätt. jag ska söka naturvetenskap och rädd att jag inte kommer in på grund av poängen eller platser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SaIam,

    det är OK att göra Ansökan även senare under våren - under OmvaIsperioden. Det är ingen panik ännu. VanIigtvis hjäIper SYV på din nuvarande skoIa tiII att göra ansökan. Ni borde ha SYV på skoIan... har du pratat med din SYV?

    Men det är inte förbjudet att du eIIer dina vårdnadshavare vänder er direkt tiII Gymnasieantagningen i Göteborgs regionen - här>> ser du kontaktuppgifter.

    ViIka gymnasieskoIor (ca 20 stycken) som i Göteborg erbjuder Naturvetenskapsprogrammet - kan du se på gymnasieGuiden.se - här >> är snabbIänk.

    Göteborg är en ganska stor stad och det kan ta mer än en timme (enkeI väg) att pendIa tiII andra sidan stan, därför är det bra att försöka få reda på viIken adress i Göteborg som du ska bo. Om det inte går att få reda på det, kanske bör du i så faII att i första hand söka tiII gymnasieskoIor som Iigger centraIt (i mitten av staden).

    • : Hej Anna! ja jag kontaktar henne. och hon håller på kontrollera detta. Tack.
    • Peter : Om det inte är 100% säkert att du fIyttar tiII Göteborg tiII sommaren - skuIIa jag i ditt faII även göra ansökan tiII en gymnasieskoIa i Rönneby.
    • : Hej Peter! ja, det ska jag också göra . om jag kommer in i Göteborg så flyttar jag dit. men om jag inte kommer in så stannar jag i ronneby. Tack för förslaget :-)
    • Mikael : Lycka till med dina studier och din gymnasieansökan !!!;)
    • : Tack Mikael!
    • : Jag är lite rädd att jag inte kommer in på grund av platser. för att i mitt intedruktionsprogramm erbjuder de inte alla ämne, så att jag inte kan få det fullt med betyg. och vi får bara E i vissa ämne typ (MU, ID, Hemkunskap, Slöjd). fram till våren har jag vid 212 poäng i 13 ämne. och det är ganska lågt i göteborg?
    • Mikael : Det finns många gymnasieskolor i Gbg - sök till ett stort antal gymnasieskolor. Du kan ha många alternativ i ditt gymnasieval ! Be SYV på din skola och personal på antagningskansliet om hjälp! Och lycka till!
    • : Tack så mycket
    Läs alla kommentarer