Alic
    Hej jag kommer börja gymnasiet nästa år och jag känner mig ganska osäker på matten & blir orolig ifall jag kommer klara det. Därför tänkte jag att jag kunde träna matte under sommarlovet men jag vet inte hur eller på vad. Jag ska läsa ekonomi ekonomi. Finns det några sätt att öva till matte 3b så det inte blir för svårt?
    • Anonym Kanin : Ett stort område inom matematik 3b är derivata. Du kommer nästan enbart jobba med detta koncept under 3b kursen (gränsvärden, funktioner och integraler kommer vara mindre moment som också förekommer). För att klara av dessa moment och derivata är det dock viktigt att du fullt ut behärskar: a) Linjära funktioner, vad dess lutning betyder och skissa dessa (manuellt eller med grafritare). b) Faktorisering. c) Grundförståelse för funktioner. Man lär sig dessa tre under matte 1 och 2 kursen. Känner du dig osäker på något av dessa är repetition ett plus inför matematik 3b. Lycka till och återkom gärna om du har några funderingar!

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Alic, gå in på www.matteboken.se - där alla mattekurser inlagda - för repetition och för självstudier.

    Det finns också Räknestugorna som Mattecentrum driver där man kostnadsfritt får hjälp med matten. Räknestugorna finns i 30-tal svenska städer. Se gärna på mattecentrum.se/raknestugor - om någon Räknestuga finns i din stad.