Anna
    Jag har lite speciell fall: Jag har tillfällig uppehållstillstånd och därför får jag inte CSN (man får den bara vid permanent uppehållstillstånd). Skolan visste inte om min situation så jag fick varning om att CSN kommer dras in om min frånvaro är hög (jag skolkade ofta). Sen gick jag till skolpersonalen och sa att jag får inte CSN i alla fall. Hon sa att då spelar mina frånvaro inget roll och dom egentligen behövde inte skicka varning till mig.

    Det finns ett ämne som jag absolut hatar och skolkar väldigt ofta. Trots det, hamnar jag på betyget C i detta ämne eftersom jag gör varje uppgift och ämnet verkar inte så svårt för mig. Nu har jag en fråga: kan läraren göra mig underkänd bara därför att jag skolkar mycket och inte ta hänsyn till alla prov och uppgifter som jag gjorde? Med andra ord, kan jag klara en kurs trots att jag har normal betyg men skolkar den typ 50% av tiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Betyg bör sättas på Kunskaper, inte på Närvaron.

    Studie- och yrkesvägledare