Rodin

    Hej Jag är intresserad av polisutbildningen och har bland annat sökt ett polisförberedande program på en folkhögskola som varar i ungefär ett år. Förutom de fysiska kraven, begåvningstest, simintyg ETC hur viktiga är ens betyg/meritpoäng för att komma in? Jag har läst samhällsvetenskap på gymnasiet med godkänt i alla ämnen och har en merit på 15,00.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rodin,
    det är givetvis bra att ha så höga betyg som möjligt, men just till polishögskolan är det en "speciell antagning" där betygen är endast en del i behörighetskraven; t.ex om man inte uppfyller andra krav på svenskt medborgarskap eller innehavande av körkort - då spelar det ingen roll hur höga betyg man har.
    De som uppfyller alla kraven och med godkänt resultat genomgår fysiska & psykologiska tester brukar alla antas; då det brukar finnas fler platser på polisutbildningar än behöriga sökande (detta bl.a pga antal platser på polisutbildningen har ökat mycket på senare tid).

    Vänligen och lycka till!
    ANNA