Elev

    Hej. Jag tog en titt på olika utbildningar och såg följande: Tekniskt-naturvetenskapligt basår med reserverad plats på ett civilingenjörsprogram: Intagningskrav: BI 20.2 / BII 18.18 Vad menas med detta? Om jag har fattat rätt så är det enklare att komma in om man går till komvux och fixar ett par betyg och tar sig till 18.18 än att inte göra något alls och ansöka som BI? Prioriteras dem som ansöker som BI eller har båda lika goda chanser att komma in? Om jag exempelvis har 19,5 just nu men inte kom in i utbildningen som BI, borde jag istället ansöka som BII genom att gå på komvux och fixa något enstaka betyg? Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dany,
    "BI 20.2 / BII 18.18" är inte "intagningskrav" utan de antagningsgränserna som just då uppstod på just den utbildningen...
    Nästa gång kan det blir helt andra "siffror" och kan mycket väl bli tvärtom; det brukar oftast vara lättare att komma in i BI, direktgruppen.
    Men just i detta fallet som du beskriver - måste det slumpa sig så att det var Många som sökte i BII och då fick den gruppen fler platser pga så många sökande (platserna fördelas "på sätt och vis proportionellt" till antal sökande i varje grupp men BI gruppen får fler platser per samma antal sökande än BII gruppen... och då brukar man kunna med lägre betyg komma in i BI).
    Om platsfördelning och urval till högskoleutb. i Sverige - var god se antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval
    ******
    Det du kan göra är att du försöker höja dina betyg och söker då både i BI och BII och du kan samtidigt också söka i HP, om du har ett giltigt resultat på högskoleprovet.
    OBS! imorgon, den 2 sept 2019 är sista dagen att anmäla sig till högskoleprovet som görs 20 okt 2019.
    Vänligen
    Julia syv