Vanessa

    Hej! Går i nian och måste göra sista valet om 5 dagar men är fortfarande osäker på vilken linje som passar mig. Jag har gått på en engelsk grundskola och tänkte gå i en engelska linje (inte ib, utan som natural science i KG eller IEGS) men jag undrar hur det faktiskt påverkar framtida utbildningar eftersom jag inte får t.ex. ett Ib diplom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej VANESSA,

    IB-diplom är bra att ha (men inte är obligatoriskt) om man ska söka till utbildningar i utlandet, på universitet i andra länder. Men det går också söka till utbildningar i utlandet om man har gått "vanliga svenska program", med undervisningsspråk svenska eller engelska.

    Varför man läser "vanliga svenska program" men på engelska?
    Jo, det kan vara så att man ej kan tillräckligt mycket svenska; eller så vill man träna engelska språket - kanske för att man vill sedan bo, studera och/eller jobba i utlandet; eller bara för att man vill kunna mycket engelska, vilket är bra att kunna inom de flesta yrken, även om man jobbar i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare

    IB-diplom är känt världen över; det är lätt för utländska universitet att förstår sig på det betyget, därför att IB-gymnasieskolor finns i nästan alla länder.

    Men, som sagt, är det inte omöjigt att kunna läsa på utländska universitet även om man gick "vanlig gymnasial svensk utbildning".

    Vi kan förklara vad de olika alternativen (olika utbildningar) kan leda till, men vi kan inte veta vilket av dem som passar just dig bättre. Vad som passar just dig bättre beror på många olika saker: bl a dina intressen, din studieförmåga och dina framtida planer.