Dila

    Hej nu är det så att jag har bestämt mig för att läsa politices kandidat i Karlstad eller statsvetenskap i Luleå universitet. Mina snittbetyg ligger runt 12. Högskoleprovet är svårt för mig. Hur kan jag komma in på programmen? Alla möjligheter är viktiga för mig. Mvh dila

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ta reda på om utbildning du vill komma in på planerar någon form av alternativt urval (AU).

    Försök annars höja ditt meritvärde, ex undersök om du redan har max antal Meritpoäng; om inte -läs kurser som kan ge dig meritpoäng ... boka tid med syv på komvux för ordentlig genomgång av dina tidigare betyg och för studieplanering framåt.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej, jag tappar nästan hoppet då det känns att jag inte kommer komma in med 12 i snitte. Jag vill läsa på hösten 2019. Jag läser engelska 7 och har modern språk 1 och 2. Behörighetskraven är samhälls 1 och matte 2b i Karlstad.

      Finns det inget jag kan göra för att ha någon chans att läsa dröm utbildningen :(

    • Julia : Moderna språk ger meritpoäng från nivå 3; för mod.språk 3 och 4 får man max i merit inom moderna språk. Det du kan göra är att försöka få så höga betyg som möjligt i de kurser du läser och göra högskoleprovet ännu en gång. Det är också bra om du kan förena dig med tanken att du kanske inte kommer läsa just den utbildning du helst vill läsa; eller i alla fall inte från hösten 2019. ibland måste man kämpa i flera år (göra prövningar och göra om högskoleprovet många gånger) och ändå inte kommer in på sin drömutbildning (tyvärr händer det). Kika också på andra utbildningar... Mer än så kan du inte göra. Och om du gör ditt bästa, måste du vara nöjd. Ingen kan göra mer än sitt bästa. Tyvärr når inte alla sina mål alla gånger. Man kan sätta nya mål. Så, du får bestämma om du ska kämpa hårt och kanske under en lång tid utan någon garanti på att lyckas; eller om du vill försöka sätta andra mål.