Mohammed
    Jag gick ut gymnasiet förra året i vår med tre F (kemi 1, kemi 2 och Matte 3c) och pluggade i Naturvetenskapsprogrammet. Jag pluggar just nu kemi 1 i komvux. Så jag undrar vilka ämnen måste jag bli godkänd i för att komma in i sjuksköterskeutbildningen i Växsjö (Linnéuniversitetet)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed,
    alla Behöriga sökande deltar i Konkurrensen; det är helt nödvändigt att bli behörig, men sedan vet ju ingen om du kommer in eller inte; det beror på hur höga betyg du har eller hur högt resultat på högskoleprovet du får. Gör högskoleprovet så många ggr du hinner!

    Angående att bli behörig
    du behöver Examensbevis; sedan måste du också /inom eller utanför examensbeviset även ha godkända betyg i kurser som krävs för Särskild behörighet till just sjuksköterskeprogrammet, som är matematik 2, samhällskunskap 1b och naturkunskap 2; i stället för nk2 kan du ha betyg i fysik1a, kemi1 och biologi 1/.

    Enligt Antagningsstatistik för Sjuksköterskeprogrammet (Linnéuniversitetet), för att komma in till Höstterminen förra året, HT-18, krävdes det att man har meritvärde på lägst 13,80 eller ett giltigt resultat på Högskoleprovet;
    hur högt meritvärde Du kommer att ha eller hur högt meritvärde som kommer att krävas till HT-19 vet inte jag. Ditt meritvärde kan man räkna ut, när man vet alla dina betyg. Men hur högt meritvärde som kommer att krävas, vet ingen på förhand för att det uppstår i Konkurrensen.

    • : Jag är godkänd i i fysik1a, biologi 1 och kommer snart bli godkänd i kemi 1. Kommer jag kunna bli antagen till detta program nu när jag snart blir godkänd i dessa tre ämnen?
    • Anna : Om du blir Behörig, kan du KONKURRERA om plats, och om du vinner i konkurrensen eller inte, kan inte någon säga på förhand. Det du kan göra är att uppskatta vilket meritvärde du kommer att ha och jämföra med det meritvärdet som krävdes förut och få då en "fingervisning" på hur stor chans du har att komma in.