Abdikarim

    Hej! Jag går nu i 7:an och ska snart börja i 8:an. Har funderat om att bli entreprenör och gå i harvard univseritet och just nu kan jag inte bra engelska. Jag tycker att jag lär mig för lite engelska i skolan, samt så tänkte jag skaffa en egen engelska lärare. Men också ska jag lära mig engelska på egen hand mellan 1-8 timmar varje dag. Om jag pluggar stenhårt på engleska varje dag är det tillräckligt nog för att börja sedan i harvard eller måste jag vara ännu strenhårdare för att bli bättre på engelska. Jag har tänkt plugga 5-9år om jag hinner. Vad behöver jag tänka på när jag lär mig engelska? vad ska jag göra efter jag har gått från gymnasiet och vill ansöka till harvard universitet? Vad krävs det för att komma in i harvard universitet? vilka kurser ska man gå i ? Kan man plugga till entreprenör i harvard universitet? Vilken examen behöver man ta för att bli entreprenör? Om jag har kommit in i harvard universitet, vad ska jag göra efter universitet, var ska jag ta vägen, äre ett jobb man söker till? Om jag blir Entreprenör, vad ska jag göra om jag har en idee som handlar om datorer? är det så att jag skulle ha pluggat i förväg? Om min idee handlar om teknik och datorer, skulle jag ha pluggat teknik eller hur ska man göra? Har ni några tips för att komma in i harvard? Äre så svårt som man tror? Vill gärna ha tips på saker som jag inte borde göra och saker som jag borde göra, Har gjort redan en grej och det är att inte titta på tv* Hur ofta behöver jag var på biblioteket? Vad kommer hända i harvard univserity? Hur stor är möjligtheten att jag misslycket och lyckas? Vart tar jag vägen om jag har lyckats? Vart tar jag vägen om jag har misslyckats?

    Hur många poäng måste man ha för söka till Harvard Universitet?

    Är det jätte svårt att plugga i Harvard universitet?

    Är alla prov jätte svåra?

    Hur smart måste man va?

    Vad ska man göra innan för att det ska bli lättare?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Abdikarim,

    det är mycket bra att du har höga ambitioner och tänker så långt framåt.

    Att lära sig mer engelska (och även mycket inom andra ämnen, som datorer och teknik, bland annat) är alltid mycket bra, oavsett vad man ska jobba med i framtiden.

    Antal "plugg-timmar" står inte i direkt proportion till resultaten. Alla vi är olika. Vi har olika medfödda förmågor. T.ex jag skulle inte kunna vinna värdsmästerskap i boxning - även om jag tränade 24 timmar om dagen utan uppehåll, för jag saknar den medfödda fysiska förmågan, som skulle krävas för det.
    Vad jag försöker säga att alla drömmar kan tyvärr inte gå i uppfyllelse. Och det är inte heller så att ett visst antal tränings-plugg-timmar ger garanterat ett visst resultat.
    Det är orättvisa som "råder" på "den fronten" att vissa människor bara "snappar åt sig" vissa kunskaper, ex. har jag en kusin som lär sig nya språk otroligt snabbt och bra, på rekordkort tid ... och hen kan inte förklara hur det går till, hen bara "tar åt sig" på ngt. sätt... Alla kan läsa sig "vad som helst" men inte lika snabbt och inte lika bra och uppnå vissa resultat kan för vissa människor vara omöjligt, oavsett hur mycket man tränar.

    Att bli Entreprenör>> är inte omöjligt för någon och det är inte så att man nödvändigtvis behöver för det läsa på Harvard. Alla kan starta "något företag". Om företaget sedan går bra eller inte, kan man inte veta på förhand.

    Jag kan inte svara på alla dina frågor och jag tror inte det finns någon som kan göra det. :)

    De råd jag kan ge dig är att försöka lära dig så mycket engelska du kan, så mycket inom data och programmering som du kan + att på gymnasiet sikta på att komma in på IB-programmet >>>.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Vad är skillnaden mellan IB programet och ekonomi programmet? I ekonomi programmet lär man ju sig entreprenörskap.
    • : Kan du förklara vad IB programmet är för nåt?
    • : Vad handlar Ib programmet om? Handlar det bara om entrepranörskap?
    • : Vad jag göra om min idee inte handlar om dator och programmering?, jag tog det som ett exempel
    • : Hur många poäng måste jag ha i gymnasiet för att komma in i harvard
    • : Kostar det pengar att gå på harvard?
    • Anna : ang. kostnad för utbildning på Harvard är det bäst att fråga personal på Harvard. Den uppgift jag hittade att ett års studier på Harvard kan kosta ca 358 000 kronor.
    • : Kostar alla universitet?=
    • : vart ska jag få 358 000kr ifrån? Och hur
    • Anna : Universitet inom EU för EU-medborgare är ofta gratis, men man har utgifter för resor, boende mm. Som EU-medborgare i längder utanför EU, har man inga rättigheter till gratis universitetsutbildning. Det är i alla fall vad jag vet...
    • : Kan man få lön innan universitet?
    • Anna : Om man får jobb direkt efter gymnasiet, får man lön. Man får lön när man arbetar.
    • : Kostar maten i harvard ?
    • Mikael : Har svårt att tro att maten är gratis på Harvard, men bäst är det att du ställer frågan direkt till http://www.harvard.edu/contact-harvard - det är de som har detaljkunskap om sin egen skola! :)
    • : Hur mycke behöver jag spendera för att det ska räcka till maten, ungefär?
    • Mikael : Hur mycket du kommer att behöva lägga på maten, kan vi inte svara på. Priserna kan ändras mycket ... Inflation /prihöjningar/ och deflation /prissänkningar/ - ...?! vi vet inte vad som kommer att gälla om fem år i USA. Prova fråga personal på Harvard om vad de tror. Prata också med din lärare i samhällskunskap - om vad hen tror kommer att hända i världen om fem år...!
    • : Är det så att man ansöker direkt till universitet efter ha tagit studenten
    • Anna : Ja, om man får fullständiga betyg på gymnasiet som gör att man blir behörig till universitetsutbildning, då kan man komma in direkt efter gymnasiet. Om man på gymnasiet inte blir behörig, kan man komplettera på en folkhögskola eller på komvux eller bedriva självstudier och göra prövningar. Söka till universitet kan alla göra. Men att KOMMA IN är en annan sak. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen. De med högre betyg kommer in.
    • : Hur poäng måste man ha för att komma in i Harvard?
    • Julia : Något exakt antal "poäng" kan vi inte uppge. Jag tror inte det är någon som kan ge dig det svaret. Man måste sträva efter så bra kunskaper och så höga betyg man kan få. Du har ännu många år kvar innan du ska kunna söka till Harvard. Reglerna och olika förhållandena kan ändras väldigt mycket på de åren... Det kan bli helt andra regler och andra krav. Det är för tidigt att planera i detalj. Hur som helst, så kan vi inte svara på så detaljerade frågor om en utländsk universitet. Vänd dig direkt till personal på just det universitetet om du vill ha detaljerade svar om deras universitet.
    • : Finns det namn på bättre examen? Typ som doctor degree, master degree och vad är det för skillnad mellan de?
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar, där jag förklarar kring olika typer av högskole-examina.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    jag ska nu försöka svara på dina frågor som du ställde i kommentarer:

    - Vad är skillnaden mellan IB programet och ekonomi programmet? I ekonomi programmet lär man ju sig entreprenörskap.

    Mitt svar:
    IB-programmet är på engelska. På IB-programmet läsr man mer matte och NO-ämnen än på Ekonomiprogrammet. Personal på IB-skolorna är vara vid att elever söker universitet utomlands. Man får hjälp även i form av kontakter på skolorna utomlands.

    Ekonomiprogrammet>> lär man sig om Entrepernörskap, det är sant men i första hand om vad som gäller för entreprenörskap i Sverige. Om du vill läsa och/eller arbeta utomlands, kan det vara fördelaktigt att läsa på IB-programmet.

    Din fråga:
    Kan du förklara vad IB programmet är för nåt?

    Mitt svar:
    Var god läs all information på >>>gymnasieguiden.se/program/IB  och se en film om programmet på >>gymnasieguiden.se/program/IB#moviePlayer

    Din fråga:
    - Vad jag göra om min idee inte handlar om dator och programmering?, jag tog det som ett exempel.

    Mitt svar:
    - Försök lära dig så mycket du kan om den branschen inom vilken din idé "ligger".

    Din fråga:
    - Hur många poäng måste jag ha i gymnasiet för att komma in i harvard?

    Mitt svar:
    - Antagningskraven kan ändras. Det är först om 5 år som du ska söka till en efergymnasial utbildning. Mitt råd är att du försöker lära dig så mycket som möjligt och få så höga betyg du kan få, men KUNSKAPER är många gånger viktigare än betyg. Detta för att om man har kunskaper kan man bevisa att man har dem och få "papper" genom tester/prövningar.

    Din fråga:
    - Harvard university och stockholm universitet vad är det för skillnad mellan de?

    Mitt svar:
    - Som svensk medborgare eller med permanent uppehållstillstånd i Sverige läser man gratis på Stockholms universitet. På Harvard måste du betala terminsavgifter. Hur mycket du måste betala på Harvard kan bero på... Som en mycket duktig idrottare eller om man är mycket duktig inom något ämne - kanske kan man få stipendie och det blir inte riktigt så dyrt i så fall... svårt att säga på förhand, men man måste vara jätte-super-duktig för att det ska komma på "tal".

    På båda universiteten finns det många olika utbildnignar - program och kurser.
    På Stockholms universitet kan du läsa med undervisningsspråk Svenska. Det finns också utbildningar på Stockholms universitet på andra språk - bl a på engelska men de är färre i antal än utbildningnar som ges på svenska.

    Du kan med fördel läsa på Universiteternas egna hemsidor där det finns mycket information. Info om Lärosäten (universiteter) är inte heller konstans. Den förändras. Nya utbildningar kan tillkomma. Vissa utbildnignar läggs ner. Priser och innehåll i kurser förändras också. Det som gäller idag behöver inte gälla om några år.
    Det är bra att hålla koll på universiteternas egna hemsidor och ställa specifika frågor till personal som jobbar just på den utbildningen som man är mest intresserad av /för att det är de som "sitter på den aktuella informationen" - :)/.

    • : Men om jag läser Engelska och matematik i gymnasiet måste jag läsa samma sak i harvard
    • : Harvard university och stockholm universitet vad är det för skillnad mellan de?
    • : Menar du att om jag söker till ekonomi programmet så kan jag inte studera utomlands?
    • Anna : Du kan efter ekonomiprogrammet studera utomlands. Jag menar att det finns fördelar att läsa på IB-programmet och få IB-diplom om man redan innan gymnasiet vet att man efter gymnasiet vill läsa på ett Universitet utomlands.
    • Anna : Studier på gymnasiet och på eftergymnasial nivå, även om de är i samma ämne - är inte samma sak. Jämför: du läste matematik på lågstadiet och sedan på mellanstadiet och sedan på högstadiet, i åk7. Ämnet är samma MATEMATIK, men innehåll i kurserna blir svårare ju längre upp i "stadier" man kommer. Det är ungefär samma sak - på eftergymnasial nivå blir innehåll i kurser svårare än inom samma ämne på gymnasial nivå.
    • : Varför jag behöva gå i Ib Programmet när jag ändå kan ansöka till universitet utomlands utan IB programmet?
    • Anna : Du behöver inte gå på IB-programmet. Det är frivilligt. :)
    • : Vad ska man läsa i harvard för bli entreprenör?
    • Anna : För att bli företagare/entreprenör finns det inga krav på att läsa någonting. Grundskola är i Sverige obligatorisk. Gymnasiet är frivilligt. Man kan starta företag om man har en affärsidé och kan skaffa sig betalande kunder. Man behöver inte ha någon speciell utbildning för att kunna starta ett företag.
    • : Så man kan bara kalla sig entreprenör? om man har en idee.
    • Anna : Japp, det kan man! Har man en affärsidé kan man starta ett företag. Tyvärr går många företag i konkurs redan under första året, p g a de inte kan skaffa sig tillräckligt antal betalande kunder. De finns inga formella krav för att kunna kalla sig för "entreprenör". Det är, mig veterligen, inte en skyddad titel. :) Vill man kalla sig för "entreprenör", så får man göra det!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    svarar här nere på en fråga i din kommentar om olika typer av högskoleexamina.

    Kandidatexamen - kan man få ut efter 3 års-heltidsstudier på högskola/universitet.

    Magisterexamen och Masterexamen är två typer av examen som tillhör den avancerade nivån på högskolor och universitet. Magisterprogrammet är en 1-års utbildning på heltid efter kandidatprogrammet; masterprogrammet är en 2-års utbildning på heltid efter kandidatprogrammet.

    En så kallad Licentiatexamen existerar främst i Sverige och Finland och motsvarar ungefär en "halv doktorsexamen".

    En Doktorsexamen motsvarar fyra år (240 hp) på forskarnivån efter den grundläggande och avancerade nivåerna, det vill säga totalt 9 års studier. På denna nivå brukar man säga att man "doktorerar".

    Vänligen

    Julia SYV

    Tips: se gärna info i följande presentationer:

    Högskolelärare>>

    Akademiker>>

    Forskare>>

    Professor>>

    • : Så jag måste plugga 9 år i harvard för att ta doktor examen?
    • : Vad är det för skillnad mellan de? Får man bättre jobb & lön eller vadå?
    • Peter : Om du vill ta doktorsexamen, måste du förbereda dig på många årsstudier. Det finns inga garantier att du /eller någon annan/ kan nå så här långt. Det är svårt. Alla som försöker lyckas inte. Angående "bättre jobb" och lön - finns det inga garantier heller. Vi känner till exempel när personer med doktorsexamen var arbetslösa i flera år och var sedan tvungna ta ett "enkelt jobb" som man kan göra med endast gymnasialutbildning. Så kan det tyvärr också bli. Hög utbildning garanterar inte per automatik att man får jbob.
    • Peter : Du frågar "skillnad mellan de" - tyvärr förstår inte jag vad "de" i din fråga är? Skillnad på - Vad och Vad? Vad är det som du vill jämföra med varandra? En allmän synpunkt från min sida: du är ännu ganska ung. Det är bra att du tänker på framtiden. Men det är omöjligt att göra en hållbar detaljerad planering mot doktorsexamen när man är 13 år. Mycket kan ändras både i omvärlden och du kan också få helt nya intressen om ett par år. Mitt förslag är därför att du "tar ett steg i taget" just nu... och under resten av grundskolan försöker lära dig så mycket som möjligt inom alla ämnen för att ha bättre grund för framtida studier och karriär. Det som ligger på längre sikt... kan du fundera på senare, t.ex när du läser på gymnasiet.
    • : Så du menar om man tar doktor examen så blir man arbetslös?
    • : Om jag har tillexempel kanditatexamen eller doktor examen är det bara samma sak? varför ska man ta doktor examen när det inte finns någon skillnad och när det är samma sak?
    • Peter : Jag menar inte att de som tar doktorsexamen blir arbetslösa. :) Jag menar att det INTE FINNS NÅGON GARANTI på att få jobb även med mycket hög utbildningsnivå "i bagaget". Det finns stora skillnader mellan kandidatexamen elle doktorsexamen. 3 år respektive 9 års studier och på sex år på heltid på högskolenivå lär man sig väldigt mycket, förhoppningsvis... :) Ha en fortsatt trevlig helg!
    • : Om man lär sig mycke betyder det att man kan få högre lön?
    • : Vad är högutbuldning till då om man inte får någon för det i framtiden?
    • Anna : ja, om man lär sig mycket så betydet det att man KAN få högre lön. ;) "Hög utbildning" är inte strikt definierat, men har man mer än 3-år på högskola/universitet "i bagaget" säger man att man är "högutbildad". Att ha 3 årig högskoleutbildnig är nu-för-tiden ganska vanligt... så man är visseligen inte lågutbildad... Eftersom det ej finns i Sverige idag jobbgaranti, kan man både med utbildning och utan utbildning bli arbetslös. Det finns ju inte jobbgarantin. Med mer utbildning har man CHANS att få högre lön, om man får jobb.
    • : Om jag får ett jobb och jag har doktor examen betyder det att jag får mer lön än folk som har kanditat examen?
    • Anna : Kan bli så men finns inga garantier. Det är inte så att man med högre utbildning alltid får mer i lön.
    • elev : HAHAHHAH, detta måste fan vara det roligaste jag läst på hela året. Vilka frågor, hahah. Vara förtvivlad över att maten kostar på harvard, det mest problematiska är väl till och börja med att komma in. Hhahah vilken grabb. Jag undrar om Abdikarim kom in på harvard, eller om han tillsist hamnade i en den lokala icabutiken, den frågan får vi nog aldrig svar på.
    • Julia : Vi på FRåGA SYV får många olika frågor. De frågor som handlar om Yrken och Utbildningar försöker vi besvara (efter vår bästa förmåga). Ibland har de som frågar ganska lite allmän/grundkunskap om yrken och utbildningar, t.ex kanske man flyttade till Sverige ganska nyligen och i sitt hemland kände inte till hur svenska eller internationella "förhållandena" ser ut. Vi försöker att inte döma någon utan ger sakliga svar utifrån vår bästa förmåga! :)
    Läs alla kommentarer