Martina
    Jag har ett problem.
    Jag har ett slutbetyg från gymnasiet (tog studenten 2012) men har ett gäng IG. Nu har jag bestämt mig för att plugga upp dessa på komvux.
    Nu till min fråga eller fundering: Jag har alltså inte ett samlat betygsdokument utan slutbetyg - men när jag läser om komvux så står det att dem endast utdelar ”samlat betygsdokument” om man redan har slutbetyg från tidigare gymnasium?
    Sedan läser jag att man inte har högskolebehörighet om man får ett samlat betygsdokument?
    Hur går man då till väga? Är det liksom kört för mig?
    I mitt huvud skulle jag bara söka in till de kurserna jag fått IG i och klara dem och Sen skulle det vara fritt fram att söka.. Men så är alltså inte fallet?
    Snälla rara hjälp mig!!! Känner mig helt vilsen. Hur går jag tillväga?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Martina,

    det är så att du kommer att skicka in /ladda upp på Antagning.se både ditt Slutbetyg OCH ett Samlat betygsdokument, som du får på komvux. Om du då har hÖGRE betyg i vissa kurser i det samlade betygsdokumentet, räknas då de Högre betygen in I stället för de lägre betygen. Men i självaste Slutbetyget /pappret/ ändas inget och du kan inte heller få ett nytt slutbetyg.

    Det finns >>>Tabell - där du kan se vilka Motsvarande Nya kurser som finns, som motsvarar de "gamla" kurser som inte längre kan läsas. Möjlighet att få betyg i de "gamla" kurser upphörde helt den 30 juni 2016.

    Liselotte
    • : Men har jag fortfarande möjlighet att komma in på högskolan? Trots att jag även får ett samlat betygsdokument? Tycker detta är så rörigt.
    • Liselotte : ja, det har du.
    • Liselotte : det är många sökande som är i samma situation som du är och som kommer in på högskoleutb.