Filip
    Jag fick nyligen reda på vad IM var och jag skulle vilja fixa åtminstånde ett E i kemi så jag kan gå teknik. Hur kommer jag in om jag inte sökt för det? och vad ska jag göra i dexter? Snälla hjälp!

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    du måste kontakta SYV på din gamla grundskola och/eller personal på just ditt gymnasieantagningskansli. Du kan också försöka få svar från kommunen om någon "sommar-SYV" finns i din kommun, som kan hjälpa dig.
    Olika gymnasieantagningskanslier gör på lite olika sätt.
    Om jag t.ex skulle kontakta ditt gymnasieantagningskansli  - ...? för det första så vet jag inte ens vilket är ditt kansli... och för det andra kommer deras första fråga bli "Det fullständiga personnummer, 10 siffror?" dvs Ditt personnummer. Det är inte lämpligt att i ett öppet forum uppge sitt personnummer, tycker jag. Dessutom är det ändå bättre att du själv eller dina vårdnadshavare kontaktar antagningskansliet för att de kommer att ställa frågorna om Dig som vi ej ska kunna svara på.

    Det är alltså så att Olika antagningskanslier gör på lite Olika sätt. Det är inte säkert att du själv kan "göra" ngt. i Dexter, utan det är mer troligt att endast administratörer i Dexter som kan "göra ngt." nu, när ansökningsperioderna är passerade.

    Mina råd till dig är:
    1. prata med dina vårdnadshavare
    2. skriv E-post till ditt gymnasieantagningskansli... kontaktuppgifter till alla de olika kanslier finns på www.antagningskanslier.se
    3. försök få kontakt med SYV på din "gamla" grundskola, med "sommar-SYV" i kommunen eller med någon annan "lokal-SYV" i din kommun.

    Vänligen och lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    ANNA