Medlem
    16 år

    Hej! Jag hoppade av gymnasiet i 1:an pga av att jag inte trivdes och mår dåligt psykiskt. Jag vill ju ändå ha en utbildning så att jag kan fortsätta studera men vet verkligen inte vad jag ska göra för att komma vidare, kan man få gymnasiekompetens på något annat sätt. Har kollat runt lite på distansutbildningar men hittar bara korr gymnasiet men där finns inte linjen som jag vill gå (handel och administration) och har hört att det är högt tryck på det så finna det något där man kan läsa dom kurserna eller vad som helt, vad har jag för alternativ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    din "hemkommun" (utbildningsförvaltningen) kan fatta beslut om att du behöver - av medicinska anledningar - läsa på distans och i så fall kan de Köpa eller speciellanpassa utbildning för dig. Det är inte någon utbildning du själv bara kan "söka till", utan det måste "skräddarsys" efter dina behov. Det är dyrt för kommuner att göra det, men om du har läkarintyg och insisterar på att du vill studera men ej kan göra det i en gymnasieskola, utan endast på distans - då kanske (vi hoppas) kan det ordnas. Men vi här på Fråga SYV har ingen möjlighet att hjälpa med det mer än att hänvisa till din "hemkommun", den kommunen där du är skriven/folkbokförd.
    Be dina vårdnadshavare prata med gymnasiechefen på utbildningsförvaltningen (eller med någon annan som personal på utbildningsförvaltningen kommer att hänvisa till). Intyg från läkare/psykolog kommer att krävas.

    Du kan ta hjälp av en kurator - t.ex på din gamla skola, där du läste innan du hoppade av. Kurator vet vilka möjligheter som finns "lokalt" där du bor... bl a vem "på kommunen" man ska vända sig till för att ansöka om en speciell lösning: skräddarsytt upplägg av studier på distans för dig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp och att din situation löser sig på ett bra sätt fort!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte