Kamron
    Hej!
    Jag studerar just nu i mitt andra år av gymnasiet och kommer påbörja trean efter sommaren. Senaste månaderna så har jag funderat mycket på steget efter gymasiet och vill studera vidare i ett universitet/högskola. Mina funderingar har då främst varit gällande attagning till just universitet, då från vad jag har hört så kommer man antigen in genom sina betyg ifrån gymnasiet, högskoleprov eller genom att läsa upp betygen på komvux - villket då skulle ta längre tid att faktiskt påbörja utbildningen på universitetet. Finns det fler möjligheter eller är dessa tre dom enda?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jo, Kamron, det finns även möjlighet att efter gymnasiet, innan högskola/universitet, läsa på en folkhögskola. På de flesta av svenska folkhögskolorna - se www.folkhogskola.nu - finns det även Allmänna kurser;
    det är på en allmän kurs som man läser mot Omdöme om Grundläggande behörighet för högskolestudier.
    ***
    Om man på gymnasiet blev behörig till högskolestudier, allmänt, alltså fick grundläggande behörighet, kan man även i detta fallet söka till folkhögskolornas allmänna kurser (för att konkurrera även i BF-urvalet till högskola/universitet).
    Ännu en förklaring till varför man skulle söka till en folkhögskola, är att i fall man saknar Särskild behörighet, exempelvis om man saknar Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 (eller andra specifika kurser som krävs till just "din" högskoleutbildning).
    ***************************
    Ännu en annan möjlighet att skaffa sig betyg i nya gymnasiala kurser eller Höja betyg i de kurser som man redan har betyg i är - genom självstudier och Prövningar