Jacob
    Hej, mitt namn är Jacob.
    Det är så här att jag vill söka in till universitetet på mitt högskoleprov men jag har inte ett fullständigt Gymnasiebetyg. Jag tog studenten 2011, jag har läst 2500 poäng men har tyvärr bara godkänt i 2150.
    Som jag förstår det så behöver jag ha minst 2250 poäng godkänt för att kunna söka vidare med mitt högskoleprov.

    Vad jag vill komma fram till är att jag vill plugga de 100 frånvarande poängen så fort som möjligt. Vad är det absolut SNABBASTE sättet för mig att komplettera de sista 100 poängen?

    Tack
    Jacob

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Jacob!

    Om jag förstår dig rätt så saknar du Grundläggande behörighet till högskola, då du har för lite godkända poäng från gymnasiet.

    Jag vill uppmärksamma dig på att till "din högskoleutbildning" kan det även krävas någon Särskild behörighet (nu vet jag ej vad det är utbildning du vill söka, men t.ex. till Fastighetsmäklare så måste man ha godkända betyg i Matematik 3 (eller C) och i Samhällskunskap 1b (eller A) och till Sjuksköterska så måste man ha godkända betyg i Matematik 2 (eller B), Naturkunskap 2 (eller B) och i Samhällskunskap 1b (eller A). Fler exempel på Särskild behörighet kan du se på den här sidan.

    Du kan läsa mer om vad det betyder att bli behörig till högskola - på det på den här sidan.

    Så att du inte läser "fel kurs" - är det bäst att prata med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du tar med dig alla dina betyg, berättar vilken utbildning på högskola du vill söka och ni tillsammans kollar vad som saknas för Grundläggande och ev. för Särskild behörighet.

    Allmänt gäller: som vuxen kan man få betyg i gymnasiala kurser på två sätt - genom att läsa kursen eller genom att göra Prövning

    En 100 poängskurs läser man på heltid på 5 veckor.

    Tänk på att du måste söka till högskola senast 15 april men du kan komplettera med betyg fram till 20 juni 2016.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare