Hej Lovisa,

    att hinna komplettera med naturvetenskapliga kurser ( upp till och med fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4) kan man hinna på ett läsår. Om man läser på heltid, tar det lite längre tid än 2 terminer. Läser man på halvtid tar det dubbelt så lång tid, alltså lite drygt två år.
    Att hinna komplettera på kortare tid än 2 terminer är mycket svårt. för det första så brukar inte komvux ge plats på kurser för mer än endast heltidsstudier och för det andra, så är det rätt svåra kurser och siktar du på tandläkarprogrammet, måste du sikta på A-betygen.

    Det är bra om du redan på gymnasiet kan klara av även matematik 3. På så sätt kortar du ner studierna efter gymnasiet med fem veckor. Om du klarar av även matematik 4 på gymnasiet, kortar du ner studierna efter gymn. med ännu fem veckor.
    Fråga på din gymnasieskola (prata med SYV-en) om du kan läsa t.ex biologi 1 och/eller kemi 1 (kanske som kurser inom Individuellt val).
    Godkänt betyg i matte 3 kan du behöva om du vill komplettera på basåret på högskolenivå (på vissa orter krävs det matte 2 och på andra - matte 3).