Sara

    Hej! Jag går just nu 1 året på gymnasiet, ekonomiprogrammet och har sikte på att plugga vidare utomlands till egenföretagare eller mäklare på universitet. Vet ni ungefär hur lång tid man behöver plugga på universitetet för att få ”mäklar/egenföretagare-examen”?

    • Anna : Det är väldigt olika regler kring mäklarlicenser i olika länder .

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara; med "mäklare", menar du Fastighetsmäklare? eller en annan sort mäklare?
    I Sverige måste man läsa i minst 2 år på högskolenivå för att kunna bli registrerad som Fastighetsmäklare, men i andra länder är det väldigt olika; det finns säkert ngt. land där det en en kort kurs på några dagar man går och om man klarar slutprovet sen, kan man få licens som fastighetsmäklare; omöjligt att redovisa för alla de olika länder.
    Vänligen
    Julia syv