Hej Cleo,

    Kirurg>> - är Specialistläkare>> och det tar 5,5 år (11 terminer på läkarprogrammet) + minst 18 månader AT-tjänstgöring>> + 5 år specialistutbildning. Alltså minst 12 år efter gymnasiet.

    Advokat>> kan man bli efter det att man har skaffat sig grundutbildning på Juristprogrammet som tar 4,5 år (9 terminer). Efter det krävs minst 3 års kvalificerad juridisk verksamhet. Efter det kan man avlägga advokatexamen och kan därefter blir antagen till advokatsamfundet. Man kan hinna allt detta, om man är duktig och har tur - på 8 år (efter gymnasiet).

    Bästa hälsningar

    ANNA