John
    Hejsan, jag har undrat om hur länge reservantagningen varar? Enkel fråga men min andra fråga kan vara lite svårare att besvara.

    Kan jag komma in i ett gymnasium med reservplats 1 (antal platser 32)?
    Kan jag komma in i ett gymnasium med reservplats 5 (antal platser 64)?
    Kan jag komma in i ett gymnasium med reservplats 10 (antal platser 64)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej John!

    För att någon från Reserv skulle kunna komma in, krävs det att någon av de Antagna tackar Nej till sin plats eller inte dyker upp på uppropet och inte hör av sig alternativt "hoppar av" under de första veckorna av läsåret.

    Om inget av det (ovan beskrivet) händer, kan ingen komma från Reserv.

    Jag har full förståelse för din önskan att få ett annat svar, men tyvärr så kan inte jag ge dig ett annat svar än att vi får hoppas och hålla tummarna hårt!

    Angående hur länge Reservantagningen pågår - så är det lite olika för olika delar av Sverige men oftast är det till mitten av september och sedan lämnar Antagningskanslierna allt till gymnasieskolorna direkt, och gymnasieskolorna brukar själva kunna kalla från reserv fram till slutet av september.

    Ja hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Jag lovar hålla tummarna hårt för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Teoretiskt sett, har du större chans att komma in på den utbildning där du är Reserv nr.1 för att det krävs att bara en plats "befrias".