Bertil
    Hej jag heter Bertil och kommer läsa universitetet utomlands. Det är om några år framåt men det skulle inte skada om jag började lära mig extra engelska pga att landet jag ska läsa är Amerika. Då är min fråga, hur kan jag lära mig engelska förutom på engelska lektioner. Kan man göra något annat än lektioner som blir guldvärd?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bertil!

    Jag råder dig kika på våra bästa tips om Studieteknik och det är olika hur man lär sig på bästa sättet, beroende på vilken personlighet man har, vilka förkunskaper man har och hur "språkbegåvad man är".

    Allmänt gäller: ju yngre man är, desto lättare lär man sig ett främmande språk. Bra därför att du vill satsa på att lära dig engelska nu, när du är 15 år. Med varje dag som går, blir det svårare att lära sig språk, det är vad språkforskningen säger i alla fall.

    Du bör ägna minst 10 timmar/vecka åt Engelska om du vill göra bra progression i det språket.

    Se på engelska filmer utan svensk text, läs böcker på engelska (helst inom de ämnena som är intressanta för dig). Hitta också ett ställe där du blir tvungen att prata engelska (med folk som inte kan svenska) - det kan vara på ett språkcafé eller som guide för engelsktalande ungdomar (som inte kan svenska). Se om du kan få sommarjobb där du blir tvungen att prata engelska. Då blir det dubbelt så bra: du tjänar pengar och tränar engelska + kan få goda referenser från arbetsgivaren inför framtida jobb.

    Jag hoppas mitt svar och mina råd blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Tack så mycket! Men det jag behöver träna på är min muntliga vilket är lite svårare. Men skulle det funka om jag började prata engelska med mina kompisar, skulle det hålla tror du?
    • : För det där med språkcafe var bra men för något extra
    • Milla : Det är bäst att prata med "språkbärare" dvs de personer som har engelska som Modersmål, som pratar utan grammatiska fel och utan brytning. Därför är det bäst att försöka hitta var man kan prata med folk som har engelska som modersmål. Jag vet inte var i landet du bor. I Göteborg finns det språkcafé på Esperantoplatsen och i Stockholm finns det några språkcirklar på biblioteket. Fråga din lärare i engelska - om tips på var du kan prata engelska med "språkbärare".