joel
    Hej, Har samlat betygsdokument från Martinskolan, som då var ett gymnasium (Waldorfskola). Gick ut 2009 med 9 st "icke godkänt" av olika anledningar som jag kan gå in på vid annat tillfälle. Önskar sedan länge komplettera mina betyg för att få till ett slutbetyg och få behörighet för att kunna studera vidare. Problemet är att;

    1. Martinskolan inte längre är ett gymnasium, så där kan jag inte läsa upp betygen. Har vänt mig till en annan Waldorfskola (Kristofferskolan) och väntar svar sedan länge då det för både dem och mig är oklart vilka nya direktiv som gäller.

    2. I mitt samlade betygsdokument så framgår det inte att jag läst "Moderna språk" steg 1+2+3. Det står endast "ej läst denna kurs". Det handlar om 300p totalt som jag ej kunnat tillgodoräkna mig. Kort förklaring: Under första och andra året läste jag spanska(300p), sedan tog jag sabbatsår. När jag kom åter fanns inte spanska som tillval i den lägre klassen som jag började i, de hade tyska. Jag fick alltså aldrig chansen att slutföra den kursen. Mao fick jag inget betyg alls, inte ens IG. Detta gör i sin tur att jag inte kan läsa upp ett ämne som inte ens finns med i betygsdokumentet.

    3. Jag har funderat på att vända mig till komvux, men då måste jag - som jag fått förklarat för mig tidigare - läsa om alla mina betyg, eftersom man inte kan till tillgodoräkna sig Waldorfbetyg. Skulle jag kunna "tenta av" alla kurser på kortare tid? Och hur gör jag med den kurs som jag "blev berövad", kan jag läsa någon annan kurs i stället för den så att jag får fullständiga betyg? Eller ska jag försöka läsa upp den kursen (framförallt med tanke på att den var "meriterande"), och hur går jag i så fall tillväga? Min gamla skola finns inte kvar som sagt.
    Jag skulle behöva hjälp med att driva denna fråga vidare för jag känner att hela mitt liv stannat av på grund av detta. Mycket tacksam för hjälp och råd. Om inte ni kan hjälpa mig, vart vänder jag mig då?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Joel,

    vi ska försöka hjälpa dig att få fram rätt information.

    Jag tänker rent spontant följande

    1. det är inte alls farligt att "vända sig" till komvux<<. Komvux kommer inte att "tvångsundervisa dig", jag lovar! :) Men SYV på komvux kan utreda vad som gäller för din del. Det blir hen tvungen till. Komvux vill absolut inte ge mer undervisning än nödvändigt. Du kommer därför inte på komvux kunna läsa de kurser som du kan slippa läsa. Att erbjuda undervisning är dyrt och komvux gör "allt för att slippa" ge mer undervisning än de måste ge! :) Ta därför dina betyg till SYV på komvux, i den kommunen där du är skriven/folkbokförd och ställ frågan: "Hur får jag grundläggande behörighet"?

    2. ett annat förslag är att du vänder dig till några Folkhögskolor<<. På folkhögskolorna kan man få Omdöme om att man har Grundläggande behörighet /till högskolestudier/ + i vilka kurser man har Särskild behörighet. Folkhögskolorna kan titta på dina betyg, men det är dina faktiska KUNSKAPER som spelar roll. Folkhögskolornas allmänna linjen är 3 år heltid, men har du förkunskaper, kan du kanske klara den så snabbt som på en termin. Varje folkhögskola är som ett eget litet "företag", fast de har vissa gemensamma regler... dock kan man få olika bedömningar på olika folkhögskolor - vad som gäller om hur mycket du behöver komplettera innan du kan få omdöme om behörighet;

    3. tredje förslag har jag att du blir behörig till högskola på "reell kompetens". För det behöver du minst 3-årig arbetslivserfarenhet, på lägst halvtid. Har du det? Om du har det eller kan få det, se här>> - ...och om vi bara tar och "glömmer" att du läste på gymnasiet; om du har 3årig arbetslivserfarenhet behöver du bara läsa eller göra prövningar i några få kurser, så har du sedan grundläggande behörighet. Särskild beh. är det helt beroende på exakt Vilken utbildning du vill in på.

    4. Om du kan tänka dig läsa på yrkeshögskola<<, inte på högskola/universitet - så kan yh göra egna bedömningar och även ta in obehöriga. Så här finns det kanske också "att hämta in"? :)

    Som du ser, finns det många olika möjligheter. Jag tror inte alls att det är "kört" för din del. Att din gymnasieskola inte längre finns ska inte spela någon roll. Du är över 20 år "ung" och tillhör numera Komvux, inte gymnasiet. Men om du vill försöka få hjälp från Waldorf-organisationen, då tycker jag du vinner på att gå på "höjden", inte vända dig till en enskild gymnasieskola, utan vänd dig till deras "centrala organ", ex. Svenska Waldorfskolefederationen: http://waldorf.se

    Waldorfskolans läroplan i Sverige har en egen målbeskrivning men som godkäns av Skolverket. Därför kan du "gå på" skolverket också.

    Jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka komma med ngt. som blir till hjälp för dig.

    Ha det bäst så länge!

    D. SYV :)