Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de flesta komvux kan erbjuda läsa mattekurser på distans. Det är till komvux i den kommunen där man i Sverige är folkbokförd som man söker till - vad gäller läsa gymnasiala kurser. Ang. ansökningsperioder får man se info på den aktuella kommunens hemsida eller kontakta komvux och fråga när nästa start blir och när man kan söka. I vissa kommuner finns det 2 starter om året på komvux, i andra - fem st., och även kan i vissa kommuner finnas möjlighet att ansöka löpande och börja läsa "nästkommande måndag" om man blir antagen.... det är alltså, väldigt olika i olika kommuner.

    Om man söker till högskoleutbildning till hösten 2020, kan man komplettera sin ansökan till mitten på juni 2020 men ansökan måste man göra under anmälningsperiod - från mitten på mars till mitten på april. De exakta datumen finns på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum