Veronica
    Hej!

    Jag studerar just nu till ämneslärare i musik på Musikhögskolan i Malmö. Det är en femårig utbildning som ger mig behörighet till att undervisa i åk 1-9, gymnasiet samt kulturskola. Under ämne 2 valde jag att fördjupa mig i olika musikkurser. Nu, när utbildningens slut närmar sig, börjar jag fundera på att läsa till ett annat ämne efter examen.

    Hur går jag tillväga om jag vill lägga till tyska (helst åk 6-hela gymnasiet)? Är det 60 hp tyska som gäller? 90 hp? Har googlat runt men går vilse i Skolverkets alla olika dokument om lärarlegitimation, behörighet, kursplaner, osv.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Veronica,
    om du får Legitimation som musiklärare, kan du sedan ansöka om Utökning av legitimationen; det är Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer där du ansöker om utökningen och du kan därför ställa frågorna till dem (och också till studievägledare på lärarprogrammen).
    Så vitt jag vet, behöver du för att kunna på gymnasiet undervisa i tyska (som behörig lärare) - minst 90 hp i tyska; alltså 3 terminer på heltid. Sök läsa tyska - du läser först Tyska A eller I eller 1-31hp, alltså första kursen. Bra att läsa alla 3 terminer på samma lärosäte (annars finns riks att kurserna "överlappar" varandra och 90 hp kommer i så fall inte räcka till).

    Du kan också se om intressant för dig info finns på framtid.se/yrke/spraklarare
    Mvh
    L.

    Liselotte