Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Yrket finansiell-rådgivare är i Sverige icke-reglerat, därför kan olika arbetsgivare ställa olika krav på de som söker jobbet.
    I Sverige kan också lagar och regler ändras, t.ex blir vissa yrken Legitimations-yrken (för några år sedan - lärare och förskollärare; från 1 juli 2019 - Kurator inom Hälso- & sjukvården). De var icke-legitimations-yrken tidigare. Alltså även fifinsiell rådgivere skulle kanske om några år börja krav legitimation eller ngn som speciell certifiering ... På så lång tid som fem år är det omöjligt att vara säker på hur det blir.
    Om du är intresserad av Yrket finansiell-rådgivare - läs så mycket ekonomi, samhällskunskap, men även pedagogik och även psykologiska kunskaper är inte så dumt att ha, om man ska ge "råd" - så att man ger råd på rätt sätt och de tas emot och inte förkastas av mottagaren.
    Vänd dig till personalavdelningar på de företag där du i framtiden vill jobba & fråga vilken utbildningsbakgrund deras finansiella rådgivare har.
    Hälsningar
    Mikael