Julia
    Hej!

    Jag tog precis studenten, på gymnasiet gick jag den estetiska linjen med musikinriktning. Jag har inte vetat vad jag vill plugga vidare, men nu för några dagar sen bestämde jag mig för att jag vill utbilda mig till psykolog, vilket jag har funderat på ett tag men inte varit helt säker på förrän nu. För att komma in på psykologutbildningen måste jag höja min merit, vilket jag delvis har tänkt göra genom att läsa eng7 och ma3+4 så jag får full merit (har redan läst moderna språk 3).
    Hur kan jag göra för att höja mig ytterligare? Jag skulle kunna höja mig i några kurser (har C-A i samtliga kurser, förutom gymnasiearbete där det ju bara går att få E) men troligtvis inte i alla, exempelvis har jag läst flera musikkurser och jag är osäker på om de finns på komvux, och sedan är det ju vissa kurser som jag helt enkelt inte tror att jag kan få högre betyg i än vad jag fick på gymnasiet. Är det en prövning som gäller om man vill höja en befintlig kurs? Och går det att läsa till nya kurser för att ersätta några av de befintliga på examensbetyget eller hur ska jag gå tillväga?

    Värt att tillägga kan vara att jag ska skriva högskoleprovet nu i höst, men eftersom det är första gången för mig tror jag inte att jag kommer få jättehögt på det.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    i gymnasiearbete finns inte högre betyg än E att få; men det betyget räknas ju inte in i ditt jämförelsetal heller, så GA kan du "glömma". :)

    Ang. övriga kurser
    har du betyget A i en kurs, så går det inte att höja. A - är högsta betyget.

    Matematik
    Jag antar att du har betyg i Matematik 1b och 2b. om du har lägre än A betyg i matte 1 och 2 kan du skaffa dig betygen i Matematik 1a och 2a så kommer de betygen räknas in i stället: och det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret i matte.

    Nya kurser
    Kurser som inte redan ingår i ditt examensbevis kommer påverka endast i 2 fall:
    - om en ny kurs krävs för särskild behörighet
    eller
    - om en ny kurs ger meritpoäng.
    Alla andra nya kurser kommer ej räknas in.
    Om du redan nu är behörig till din högskoleutbildning, då är det endast nya kurser som ger meritpoäng som kommer påverka ditt meritvärde.
    Du tänket helt rätt när du planerar skaffa dig max i merit, som är 2,5. Tänk på att betyg i de kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal; det blir högre höjning om du får högre betyg i de kurser som ger meritpoäng.
    *****
    Högskoleprovet
    Bra att du ska skriva HP. Det går att skriva HP många ggr och det är högsta resultat som gäller.
    ******

    Folkhögskola
    Om du kommer in på en Allmän kurs på en folkhögskola, är det inte omöjligt att på ett år få ut Omdöme om grundläggande behörighet. Med omdöme från en folkhögskola söker du då även i BF-urvalet.

    ***********
    Du kan prövas till en högskoleutbildning i flera olika urvalsgrupper samtidigt: BI, BII, HP, BF - och med det kommer att ha en chans i varje grupp.

    Hänvisning/lästips:
    antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval
    gymnasieguiden.se/informeras/merit