Evelina
    Hej,
    jag tog studenten från IB-programmet 2014. Blev godkänd i alla ämnen förutom matten (som jag nu har läst upp på komvux). Jag vill gärna komma in på ett ekonomiprogram till hösten och har behörigheten men men inte tillräckligt högt snittbetyg för att komma in. Kan man läsa upp kurser som man har läst på IB? "Retakes" är inte ett alternativ för mig. Jag läste t.ex. både samhällskunskap 1b och 2 på IB, och samhällskunskap 1b är den kursen som krävs för behörighet på ett ekonomiprogram. Skulle jag då kunna göra en prövning i den kursen eller måste jag göra en prövning på samhällskunskap 2? Skulle vara hemskt tacksam för svar!

    Mvh Evelina
    • Anna : Genom "eftertakes" på IB-gymnasieskola.
    • Mikael : Har du vänt dig till din "gamla" IB-gymnasieskola?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,

    jag undrar om du har anmält dit till högskoleprovet?
    Som behörig till en högskoleutbildning - kan du komma in i HP-urvalsgruppen.

    För övrigt - så gäller det som står på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/ och oavsett vad någon annan säger, är det Antagning.se som bestämmer ditt meritvärde, när du söker till svenska högskolor/universitet - därför ska du i första hand läsa på www.antagning.se och du kan också ringa och prata med dem på Antagning.se - de har tel.tid kl.9-16 på vardagar - och tel.tid är 0771-720550.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, om hur meritvärde räknas ut för dig med IB-diploma  -  finns info på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ och om du är osäker på hur den info bör tolkas - är det bäst för dig att fråga och få svar direkt från Antagning.se; detta pga helt oavsett vad vi här på Fråga syv eller någon annan säger till dig, så är det den tolkningen som Antagning.se kommer att göra, som kommer att gälla.