Kskdk

    Jag går ett yrkesförberedandeprogram men har nu fått upp ögonen för läkaryrket lite. Jag har läst in så jag är högskolebehörig, men undrar hur jag snabbast och smidigast läser in dom andra kurserna jag måste ha för att vara behörig till läkar linjen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    försök på gymnasiet läsa så mycket matte som din skola kan erbjuda. i ditt program ingår matte 1a, men försök läsa även 2a och 3b.

    Efter gymnasiet råder vi att söka till komvux och till basår (naturvetenskapligt) på högskolorna samt kanske också till några folkhögskolor, naturvetenskapligt basår där också.
    Om du blir antagen på flera ställen, kan du välja. Om du blir antagen på ett ställe - läser du där du är antagen. Om du inte blir antagen någonstans, bedriver du självstudier och söker varje antagnings-omgång som finns.
    På komvux borde du komma in, i alla fall på någon kurs. Men det finns inga garantier.
    ****
    Jag ser att du är 17 år och även om du kanske fyller 18 under det här kalenderåret, är det ändå inte för sent att börja om gymnasiet från början. du har rätt till och med det året du fyller 19 år söka till år1 på gymnasiet. Det kan vara en bra idé att gå om hela gymnasiet på Natur/natur (NA, inriktning naturvetenskap), där alla kurser som krävs för läkarprogrammet ingår som obligatoriska.
    Vänligen
    Julia