Emilia
    Hej! Har en fråga ang. läkarutbildningen.
    Då man läst till läkare, d.v.s. fått sin läkarexamen, och vill fortsätta vidareutbilda sig till specialistläkare (och eventuellt ännu längre)... gör man detta medan man jobbar, eller måste man ta studielån i 5 år eller mer? Har hört att många arbetar som AT-läkare på halvtid och pluggar på halvtid och att det då tar 10 år tills man blir ST-läkare, men innebär detta att man lever på en AT-läkares halvtidslön i 10 år? Det låter så orimligt att man skulle klara av det ekonomiskt...
    • : Hej Emilia!
    • : Förlåt för extremt sent svar, har du inte fått information från SLF får du info här. Efter det att allmäntjänstgöringen (AT) är slutförd och man har blivit legitimerad läkare kan man inte längre arbeta som AT-läkare utan får i så fall arbeta som Leg. Läkare, vilket är bättre betalt. När det gäller specialiseringstjänstgöring (ST) är detta en tjänst man innehar i minst 5 år för att specialisera sig inom valfri specialitet, t.ex. kirurgi, barn- och ungdomsmedicin, kardiologi, psykiatri, anestesi/intensivvård, m.fl. ST är alltså betald, med medianlön runt 40 000 kr i månaden beroende på var man kollar. Under ST är man anställd på respektive klinik och arbetar i början med enklare saker, om man t.ex. specialiserar sig inom kirurgi kan man i början få sy ihop sår. Senare ökar ansvaret och om man får som ST i kirurgi t.ex. utföra egna operationer.
    • Liselotte : Tack så jättemycket Max för din kommentar! Vi på Fråga SYV uppskattar jättemycket när folk delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter! Tusen tack! Du får gärna skriva kommentarer till ännu fler frågor och svar, om du vill. Och ha en jättetrevlig sommar! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej EmiIia,

    det kan inte vara omöjIigt att kIara ekonomin under tiden man Iäser tiII en SpeciaIistIäkare, för att så gott som aIIa svenska speciaIistIäkare har gjort det! :)

    StudiemedeI går det ju inte att få under den tiden... för att max antaI terminer man kan få StudiemedeI på eftergymnasiaI nivå är 12 (= 6 år). Och Iäkarprogrammet går på 11 terminer (5,5 år). Så det återstår efter Iäkarprogrammet endast en termins studiemedeI (om man inte använde de studiemedeIsveckorna sjäIv innan för andra studier...).

    Men exakt hur ekonomin för bIivande SpeciaIistIäkare ser ut, tycker jag du kan fråga personaI på Sveriges Iäkarförbundet - här är deras hemsida: https://www.slf.se/

    VänIigen

    JuIia SYV