Malin
    Hej! Jag går just nu i andra året, estet program på gymnasiet och känner att jag inte mår bra av det. Jag känner mycket motgång av skolan och lärarna att dom inte tar mig seriöst, och det ända alternativet jag har fått från min skola när jag ber om hjälp och stöd med mina problem är att byta gymnasium. Jag har förklarat för dom många gånger att jag inte tänker byta gymnasium pga att jag har bytt skolor ca 5 gånger under min skolgång och aldrig gått i en skola i mer än 2 år. Att byta skola en gång till skulle inte få mig att må bättre.

    Jag har tagit upp det här problemet många gånger med olika specialpedagoger och min psykolog på BUP att min ångest har blivit mycket värre av gymnasiet och att jag känner mig vilsen, men har inte fått mycket till svar. Jag har nu börjat tänka på att kanske ta ett par månader på distans för att lugna min ångest men vet inte om det är möjligt för att jag studerar spelgrafik Bild och Form.

    Jag skulle vilja veta vad för tankar och tips ni kan ha om min situation, och om ni kanske ser någon annan lösning.

    Tack och mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    det är en svår och viktig fråga du ställer. Det är bra att du har kontakt med BUP. Har du kontakt med kurator på din skola och med skolsköterska, med skolläkare? - det är inte specialpedagoger som man brukar få hjälp i den situationen som du beskriver.
    Ångestproblematiken kan ha olika grad och omfattning; i vissa fall kan medicinering krävas; i vissa fall är det samtalsterapi som passar bättre; och i vissa fall samtalsterapi i kombination med medicinering.
    Lärare kan inte "bota ångest", inte specialpedagoger heller. Det är inte deras kompetensområde. Men jag förstår att Om problematiken blir värre av att du går i skolan och du mår bättre när du inte går i skolan - då kanske är det så att du måste läsa på distans... eller vara sjukskriven under en period och få behandling och när du mår bättre, återupptar du i så fall dina studier sen.
    *******
    Har du något konkret förslag på vad din skola skulle kunna göra för att du skulle må bättre?
    Som sagt, är inte lärare eller annan skolpersonal /förutom kurator, skolsköterska och skolläkare/ experter på ångestproblematiken.
    Kanske skulle du må bättre av att läsa i en liten grupp, men kanske inte? Att testa det har inte skola resurser till - då måste de dela din klass i 2 klasser och skaffa dubbel-uppsättning av lärare och de resurser har Tyvärr inte skolorna.
    Individuell undervisning skulle passa många elever med olika sorters problematik, men de resurser finns tyvärr inte.
    *******
    Varför din skola föreslår att du byter skola? Kanske för att du på en skola som har speciella anpassningar - med små klasser och mycket personal - få den hjälpen och de anpassningar som du behöver? Jag vet inte det; jag bara gissar.

    Det är annars mycket svårt att ge råd när jag egentligen inte känner till din situation.

    Allmänt gäller följande;
    1. det är frivilligt att läsa på gymnasiet och tyvärr kan du också få höra att "sorry, passar inte det - så behöver du inte läsa på gymnasiet - sök jobb". Det är den krassa verkligheten, tyvärr.
    2. om läkare och/eller psykolog anser att du behöver vara sjukskriven på hel- eller på deltid, kanske är det den bästa lösningen just nu.
    3. du kan undersöka alternativet - att bli inskriven på IM, Individuellt alternativ >>> - där stora individuella anpassningar kan göras; dock kan du inte bli klar med gymnasiet inom "vanlig tid" i så fall - utan det blir i så fall senare - troligtvis ett eller 2 år senare. Om du har tur om IM, Individuellt alternativ finns på din skola eller om din skola kan samarbeta med en annan skola, där IM, Individuellt alternativ finns, kanske du kan i så fall delta i vissa lektioner med din klass; skippa några ämnen - just nu och läsa några ämnen på egen hand (självstudier med handledarhjälp).
    4. Distansgymnasiet är Korr >>, men den erbjuder inte Estetiska programmet. :( Kika ändå på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet och bestäm om du vill söka till Korr, då kan du, om du kommer in, läsa på distans - med det blir då på ett annat program.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA