Felicia
    Hej syv!

    Jag undrar hur lång en utbildning är och vad man ska ha för utbildning om man vill bli förskolelärare. Jag har läst på lite men hittar inte riktigt rätt. På gymnasiet går man 3-3 och ett halvt år barn- och fritidsprogrammet samt samhällsvetenskapsprogrammet. Och efter det är det vidare till högskola som gäller. Men hur länge studerar man där?
    Hjälp snälla!
    Sen skulle det vara kul om du berättade lite mer om yrket om du så kan och vill.
    Tack på förhand.
    /Felicia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Felicia!

    Så roligt att du är intresserad av ett yrke - Förskollärare! läs gärna på den här sidan om det yrket och för övrigt, så kan du kika på flera yrken på www.framtid.se

    Förskollärare är numera legitimationsyrke men det är frivilligt att ansöka om legitimation. Man får (än så länge) arbeta även utan legitimationen. Utbildning är på högskolenivå på heltid i 3,5 år (7 terminer) och du kan gå in på den här sidan www.studera.nu för att se de olika utbildnngar (eller rättare sagt samma utbildning på olika orter).

    För att bli behörig till att läsa till Förskollärare måste du skaffa dig två "saker"

    1) Grundläggande behörighet

    +

    2) Särskild behörighet som består av godkända betyg i följande gymnasiala kurser Naturkunskap 1b (eller i två mindre kurser: naturkunskap 1a1 och 1a2) och i samhällskunskap 1b (eller i tv mindre kurser: samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    Det är inte omöjligt att bli behörig på - i princip- vilket gymnasieprogram som helst. Jag rekommenderar i första hand Barn- och fritidsprogrammet, valfri inriktning. Öppna Programplan för Barn- & fritidsprogrammet och du kommer att se att du för Grundläggande behörighet behöver läsa Svenska eller Svenska som andraspråk 3 inom programfördjupningen samt Engelska 6 inom det individuella valet! Att läsa kurser för Grundläggande behörighet är din rättighet, men du måste säga till på skolan att du vill det. Kurser som du behöver för Särskild behörighet till Förskollärarutbildningen ingår per automatik i Barn- och fritidsprogrammet.

    Men det går också att bli behörig på andra gymnasieprogram. Varför jag rekommenderar BF i första hand - för att du kommer att i så fall kunna läsa kurser inom "rätt område" redan på gymnasiet samt kommer att ha minst 15 veckors praktik och känna på hur det är att jobba med dagisbarn.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    • : Så hur lång blir utbildningen sammanlagt i år om man räknar gymnasie+högskola?
    • Anna : 3 år på gymnasiet och 3.5 år på högskolan = 6.5 år