Omar

    Hej jag går i el och energi programmet i första året. Jag komme rinte kunna bli behörig till höskolan men jag tänkte lästa några kurser i komvux i framtiden. Jag vill läsa programvaruteknik i framtiden men den har också kunskaper och dessa ämnen behöver för att bli behörig till höskolan och utbildmingen. matte 1b,1c,3b och 3c och svenska 3 hur lång tid tar att läsra de kurserna i komvux på heltid?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Omar,
    om du på gymnasiet läser matte 1a, men sedan vill få godkänt betyg i matte 3, så behöver du på komvux läsa matte 2 och sedan 3. Det är två stycken 100poängs kurser.
    Och Svenska 3 är också en 100poängs kurs.
    Varje 100poängs kurs läser man på komvux på heltid i fem veckor.
    Så, om du behöver läsa 3 stycken 100poängskurser, så kan du läsa dem på 15 veckor (fem veckor per kurs), om du läser på heltid.

    Heltidsstudier = 20 gymnasiepoäng per vecka.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • Omar : Alla ämnen som jag ahr sagt och plus matte 3 hur lång tid tar det att läsa alla då?
    • Omar : plus matte 1b och 1c och matte 2
    • Omar : Om ex. det är matte 3 på hundra poäng så ingår också matte 3b och 3c med
    • Liselotte : I matte läser man en kurs på varje nivå, alltså matte 1a ELLER 1b ELLER 1c och sedan går vidare till Matematik 2, dä man läser 2a ELLER 2b ELLER 2c; och på nivå 3 läser man 3b ELLER 3c.
    • Omar : Vilket matte behövs det för att man ska bli behörig till högskolan
    • Julia : Till "högskolan" allmänt räcker det med matte 1 (1a, 1b eller 1c - godkänt betyg); detta räcker för att få grundläggande behörighet till högskolestudier, inom matematik, i Sverige. ... Men det finns många högskoleutb. som kräver mer matte för Särskild behörighet, t.ex för behörighet till civilingenjörs- eller läkarprogrammen krävs det matematik 4; till fastighetsmäklar- och ekonomiprogrammen krävs matte 3; till psykolog-, arbetsterapeut- och sjuksköterska - matte 2.
    • Omar : Hur många kurser kan man läsa i komvux samtidigt
    • Julia : Brukar vara fyra kurser per termin, om kurserna är normalt-stora, á 100p. Man läser i så fall de fyra kurserna på 20 veckor samtidigt; det blir 400 p. på 20 veckor - alltså heltid. Men man kan läsa 2 kurser under en termin, på halvtid, alltså... eller läsa på distans en kurs åt gången, på fem veckor per kurs.
    Läs alla kommentarer