Donna

    Hej Jag gick ut med 16.50 och vill komma in på socionomprogrammet i Mälardalens högskola. För att garanterat komma in där krävs 17.50. Hur lång tid tar det att läsa upp sina betyg för att få runt 17.50-18? Och vilka kurser ska man läsa upp? Kan man räkna med ett halv år på komvux och börja söka nu i höst igen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Donna,

    jag vill börja med att säga att det finns inte någon garanti på att komma in med visst meritvärde på en viss högskoleutbildning; detta för antagningsgränser räknas fram under varje antagningsomgång; om det blir så att fler söker med högre betyg, går antagningsgränsen upp, men den kan också gå ner.

    Om att höja meritvärde
    Har du idag några Meritpoäng? Om inte eller om du ej har max i merit (som är 2,5) - så kan du kanske bara genom att läsa en kurs få den höjning som du önskar. Om meritpoäng för dig med Examensbevis - var god läs på Gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Hälsningar
    Mikael