Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mai Ly!

    För att bli Förskollärare>> läser man på högskolenivå i 3,5 år (210 högskolepoäng) och vad det gäller Grundskolelärare>> så finns det flera olika utbildningar:

    1. Grundlärare fritidshem - utbildning är på 3 år (180 högskolepoäng)

    2. Lärare F-3, dvs för förskoleklass och för åk 1–3 - utbildning är på 4 år (240 hp)

    samt

    3. Grundskolelärare för åk 4–6 - utbildning är på 4 år (240 hp).

    Den utbildning som tar kortast tid är Grundlärare fritidshem (3 år). Som lärare med inriktning mot skolans fritidshem arbetar du före och efter skoltid. Utbildningen ges vid följande universitet och högskolor:
        Göteborgs universitet
        Högskolan i Borås
        Högskolan Kristianstad
        Högskolan Väst
        Jönköping university
        Linköpings universitet
        Linnéuniversitetet
        Malmö högskola
        Mittuniversitetet
        Stockholms universitet
        Södertörns högskola
        Umeå universitet
        Örebro universitet.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    L.

    Liselotte