Simon
    Hej!
    Jag skulle till hösten vilja börja ett program som kräver att man gått matematik 3b på gymnasiet. Eftersom jag inte gjort detta så har jag tänkt läsa kursen på komvux. Saken är den att jag just nu går en kurs som slutar i Mars, och jag vill helst inte börja med matten förrän den här kursen är klar då jag vill lägga ner fullt fokus på den här kursen och även matten. Om jag börjar med matematik 3b någon gång i Mars, hinner det registreras innan ansökningarna stänger för högskola/universitet, och om inte, kan jag söka ändå trots att det inte registrerats än? Har tänkt läsa matematik 3b under ca 10 veckor, möjligtvis 5 ifall det krävs för att hinna.
    Mvh
    Simon

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Simon,

    sista kompIetteringsdag för ansökan tiII högskoIa i Sverige tiII hösten är 21 juni 2017. SjäIvaste ANSÖKAN måste du göra innan mitten på apriI.

    kurser på vårterminen brukar vara uppIagda så att man ska hinna kompIettera sin ansökan TiII högskoIa - men det är bra att kontroIIera det på förhand.

    Se när den kurs som du ska Iäsa börjar och när den sIutar. när man ansöker om kurser på eIIer via komvux finns det ibIand en ruta "behöver den för att kompIettera min ansökan tiII högskoIa" - och kryssar man i den, då prioriterar komvux att så fort som möjIigt registrera ditt betyg.

    Det är säIIan så att du kan börja Iäsa när du viII och sIuta när du viII - utan kurser har fasta tiden - "kurs börjar" och "kurs sIutar"... vissa på förhand bestämda datum.

    jag törs inte Iova dig ngt... och säga att det tar "si och så Iång tid" att registrera betyg ... för att det kan ta oIika Iång tid.

    För det första så an just din skoIa vara ansIuten tiII den gemensamma betygsdatabasen och då går det fort - så fort ditt betyg är "satt" så dyker det upp på "mina sidor" på www.antagning.se - du behöver inte ens i så faII Iadda upp dina betyg... men i värsta faII är inte din skoIa ansIuten, då behöver du få ut ditt pappersbetyg och sedan Iadda upp det. Att få ut sitt "pappersbetyg" kan försenas av oIika hinder - t.ex om utbiIdningsadministratör bIir sjuk... att Iäraren gIömmer att Iämna in "betygskataIog" tiII utbiIdningsadministratören... eIIer om Rektor inte skriver under betyg med sitt underskrift (gIömmer, hinner inte eIIer är sjukskriven... ). Därför är det bra att ha marginaIer... så breda som möjIigt...

    Jag tycker du behöver ta upp det med din skoIa och höra med dem. Det är inte aIIs en ovanIig situation som du beskriver. SkoIorna borde ha stor erfarenhet av den typen av frågor - för att oftast har man "deadIine" när man Iäser - just för att betyg behövs för kompIetteringar.

    Hoppas mitt svar bIir på ngt. sätt tiII hjäIp för dig!

    Bästa häIsningar & Iycka tiII med dina studier och med kompIettering med betyg!

    ANNA