Mimmi
    Hej!
    Jag har tog student nu i somras i samhällsvetenskap med inriktning på beteende och har nu bestämt mig för att plugga igen. Jag funderar på att läsa till ämneslärare med ingång/första ämne idrott. Jag förstår då att jag måste välja ett andra ämne som går att kombinera med detta. Men vad är det för skillnad mellan att välja gymnasienivå eller åk.7-9? Kan man även arbeta med de yngre åldrarna eller är man "fast" i den ålder man väljer att studera i? T.ex om jag väljer gymnasienivå kan man även går ner till åk.1-6 och hålla idrottslektioner eller gäller det bara t.o.m 7-9 eller enbart gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi;

    som det är i Sverige nu, när det är stor lärarbrist, så jobbar "vem som helst" med "vad som helst" inom skolans värld ibland - tyvärr! :(
    Men egentligen är tanken att Gymnasielärare är även behörig att i samma ämne undervisa på Högstadiet (alltså år 7-9  i grundskolan).
    *****
    För tidigare åldrar är det tänkt att en annan sort pedagogik bör användas - och en gymnasielärare är inte behörig att undervisa tidigare åldrar än årskurs 7.

    Studie- och yrkesvägledare

    Men, när man får sin lärarlegitimation, kan man senare ansöka om "utökning" - ex. om man i några år jobbar som lärare i "fel ämne" eller för "fel ålder", kan Skolverkets avdelning för legitimationer bedöma att man har genom praktisk erfarenhet skaffat sig de nödvändiga kunskaper och utöka lärarens legitimation att även bli behörig i fler ämnen och/eller för fler åldrar.