Leonard
    Hej!
    Jag har länge funderat på att försöka komplettera mina betyg från gymnasiet, men är osäker på hur länge jag hade behövt gå. Jag har totalt gått fyra år i gymnasiet (1 år Natur, samt 3 år på IB, international baccalaureate). Jag har härifrån lyckats få godkänt i följande ämnen;

    Natur: Engelska 5, Matte 1c, Samhällskunskap 1b, Svenska 1, Biologi 1, Morderna Språk 3

    IB; Swedish HL, English B HL

    Min fråga lyder därefter: Hur långt tid hade jag behövt gå på folkhögskola för att komplettera mina betyg?

    Mvh Leonard

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leonard!

    Dina betyg motsvarar ungefär 1,5 år studier på gymnasienivå på heItid. Därför är det 1,5 år som återstår. Min bedöming är därför att det troIigtvis är just 1,5 år, tre terminer. FoIkhögskoIorna gör egen bedömning och sedan beror det också på om du är motiverad att snabba på och satsa på intensiva studier endast med måI att uppnå "gymnasiekompetens" och då kanske du kan hinna på ett år. Men om du vill även läsa estetiska ämnen och ta det lugnare i normaI takt och kanske Iäsa även några "onödiga kurser" bara för att det är kuI - då kanske det tar 2 år.

    Vänd dig tiII den FHSK, som du viII Iäsa på - se mer info här>>

    VänIiga häIsningar & Iycka tiII med din studiepIanering!

    Liselotte SYV ;)

    Liselotte